Komik Opera Türünde Commedia dell'Arte İzleri: Figaro'nun Düğünü Operası


Creative Commons License

Aktakka F.

Balkan 12th International Conference on Social Sciences, Skopje, Makedonya, 1 - 03 Kasım 2024, ss.398-407

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Skopje
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.398-407
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, İtalyan halk tiyatrosu geleneği Commedia dell'Arte ile 18. yüzyılda İtalya'da doğan

Opera Buffa (komik opera) arasındaki etkileşimi Wolfgang Amadeus Mozart’ın Figaro’nun

Düğünü operası üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu inceleme, İtalyan sanat tarihinin iki

önemli eğlence odaklı geleneğinin toplumsal yapıdaki çelişkileri ve sınıfsal çatışmaları mizahi

bir dille ele alma biçimlerinin anlaşılması bakımından önemli görülmektedir. Her iki tür de kimi

zaman doğrudan kimi zaman dolaylı olarak toplumsal eleştiriler içeren mizahi unsurların

işlendiği yapılarıyla öne çıkmaktadırlar.

Bu yaklaşımın en başarılı örneklerinden birisi de Mozart’ın Figaro’nun Düğünü operasıdır.

Figaro’nun Düğünü'nün temelini oluşturan orijinal metin 1775 yılında Pierre-Augustin

Beaumarchais tarafından yazılan Le Barbier de Séville (Sevil Berberi) eseridir. Bu metin

kaleme alınmasının ardından sınıfsal ve toplumsal dinamikleri mizahi bir üslupla ele alan yapısı

nedeniyle dikkatleri üzerine çekmiştir. Orijinal metin 1786 yılında Lorenzo Da Ponte tarafından

yeniden ele alınarak Le Nozze di Figaro (Figaro’nun Düğünü) adıyla opera librettosu haline

getirilmiş ve Mozart tarafından bestelenmiştir.

Alan yazın incelemesi yapılarak gerçekleştirilen bu çalışma, Commedia dell'Arte arketiplerinin

Figaro’nun Düğünü operasına dolaylı etkilerinin bulunduğunu ortaya koymaktadır. Bu

bağlamda eserin baş kahramanı Figaro'nun kurnaz ve zeki bir hizmetkâr olan Zanni arketipiyle

örtüştüğü; Kont Almaviva'nın kibirli ve yaşlı bir efendi olan Pantalone'yi andırdığı; Susanna'nın

ise zekâsı ve manipülatif doğasıyla Colombina arketipine benzediği tespit edilmiştir. Ulaşılan

bulguların ışığında bu karakterlerin operada hem komik ögelerin vurgulanmasında hem de

sosyal hiyerarşiye yönelik eleştirinin işlenmesinde merkezî bir rol oynadıkları anlaşılmaktadır.

Çalışmanın sonuçları Figaro’nun Düğünü'nde ironi ve mizah unsurlarının sosyal sınıflar

arasındaki çatışmayı eleştiren güçlü bir araç olarak kullanıldığını ortaya koymaktadır.

Gelecekte benzer çalışmaların yapılması ve ilgili alan yazına sağlanan katkının artırılması

önerilmektedir. Zira bu tür çalışmaların yapılması yalnızca eserlerin içerdiği toplumsal eleştiri

ve mizahi unsurların daha iyi anlaşılmasına yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda

gelecekte bu eserleri sahneleyecek olan icracılara yaratıcı sahneleme fikirlerinin sunulmasını

da sağlayacaktır.

This study aims to examine the interaction between the Italian folk theater tradition Commedia

dell'Arte and Opera Buffa (comic opera), which emerged in 18th-century Italy, through

Wolfgang Amadeus Mozart’s opera The Marriage of Figaro. This examination is considered

important for understanding how these two significant entertainment-oriented traditions of

Italian art history address social contradictions and class conflicts in a humorous manner. Both

genres stand out with their structures, which sometimes directly and sometimes indirectly

incorporate humorous elements that carry social critiques.

One of the most successful examples of this approach is Mozart's The Marriage of Figaro. The

original text that forms the basis of The Marriage of Figaro was written by Pierre-Augustin

Beaumarchais in 1775 under the title Le Barbier de Séville (The Barber of Seville). After its

creation, the text gained attention due to its humorous take on class and social dynamics. The

original text was later adapted in 1786 by Lorenzo Da Ponte into an opera libretto titled Le

Nozze di Figaro (The Marriage of Figaro), which was composed by Mozart.

This study, conducted through a literature review, reveals that Commedia dell'Arte archetypes

had indirect influences on The Marriage of Figaro. In this context, it was determined that the

opera's protagonist Figaro aligns with the archetype of Zanni, the cunning and intelligent

servant; Count Almaviva resembles Pantalone, the arrogant and old master; and Susanna

mirrors the archetype of Colombina with her intelligence and manipulative nature. The findings

indicate that these characters play a central role in emphasizing both the comic elements and

the critique of social hierarchy within the opera. The results of the study show that irony and

humor in The Marriage of Figaro are used as powerful tools to critique the conflict between

social classes.

It is recommended that similar studies be conducted in the future to contribute further to the

relevant literature. Such studies will not only help better understand the social criticism and

humorous elements embedded in these works but will also provide creative staging ideas for

performers who will stage these works in the future.