Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.24, no.3, pp.1051-1064, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Simülasyon evreninde medya araçlarının işlevi, bu makalenin konusudur. Bu işlevin ne olduğu ya da neye
dönüştüğü? sorusuna cevap aranan makalede, simülasyon evreninde medyanın, var olan gösterge oyununun bir
parçası haline gelmesi ve bunun da kullanım değerini belirlemesi merkezinde, sürecin nasıl gerçekleştiğinin
tartışılması ve değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Jean Baudrillard’a göre, bir nesnenin önce kullanım değeri,
sonra değişim değeri, en sonda da gösterge değeri gelir. Simülasyon gerçekliğinde ortaya çıkan nesneler düzeninde
ise hem değişim hem de kullanım değerini belirleyen şey, gösterge değerdir. İşlerin tersine döndüğü bu gerçeklik,
kapitalist tekelin sonunu imleyen, bir anlam oyunu oynandığı için farklı gibi gözükse de aslında birbirini
yansıtan modellere dayalı bir düzendir. Artık ideolojiler değil; ideolojilerin göstergeleri ile bu göstergelerin
simülasyon gerçekliği içinde salınan modellerdeki yeri önemlidir. Medya araçları artık, içerikleri ile hemherhangi
bir ideolojinin ve bu ideolojinin yaşam biçiminin kültürel göstergesinden hem de bu göstergenin reklamını yapan
bir yansıtıcıdan başka bir şey değildir. Verilerin literatür taraması yöntemi ile elde edildiği bu çalışma, nitel bir
araştırma makalesidir ve bulguları şöyledir: Medya, birinci ve ikinci simülakr gerçekliğinde yerine getirdiği
işlevlerile koşut kazandığı kullanım ve değişim değerini, simülasyon gerçekliği içinde yitirmiştir. Süreçte, gösterge
oyunu içinde bir kullanım değeri edinen medya artık, bir yandan ait olduğu modelin sunumunu yaparken, öte
yandan ait olduğu model içinde o modelin nesneleri ile uyumlu bir gösterge olarak okunur, seyredilir ya da
dinlenir bir gösterge olmuştur. Tıpkı diğer teknolojiler gibi medya da simülasyon evreninin devamı adına çalışan
bir göstergeden başka birşey değildir ve eski işlevlerini yerine getiriyormuş yanılsaması yaratarak varlığını devam
ettirmektedir.