Ulakbilge Journal of Social Sciences, cilt.8, sa.55, ss.1474-1488, 2020 (Hakemli Dergi)
Geçmişten günümüze cadı imgesi sözel, yazılı ve görsel anlatıların beslendiği önemli bir kaynak olmuştur. Mitoloji,
efsane ve masallarda cadılık; büyücü, korkunç, kötü, çirkin bir yaşlı gibi olumsuz özelliklerle cadı kadın kimliğinde
toplanmıştır. Aynı zamanda çocuk öldüren, hastalık ve felaket getiren, şeytanla işbirliği yapan kişidir. Bu cadı imajı,
tarihi gerçeklikte kültürel, ekonomik, politik ve sosyal söylemlerle ilintili olmakla birlikte bir anlatıdan diğerine sürekli
uyarlanarak adeta gelenekselleşmiş ve karakteristik özellikleriyle belleklerimizde yer etmiştir. Bu geleneği sinema ve
sinemanın bir alt kolu olan animasyon sineması da uygulamıştır. “Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler”, “Oz Büyücüsü”,
“Hansel ve Gretel” ve “Sindirella” masallardan uyarlanarak geleneksel cadı kavramına karşılık gelen filmlerden
birkaçıdır. Günümüzde animasyon sinemasında cadı karakterleri; geleneksel ve modern toplumun yaşam tarzlarıyla
beraber harmanlanarak geleneksel cadı imajının dışına taşmış ve ilginç bir dönüşüm sürecine girmiştir. Toplumsal ve
kültürel değişimlere paralel olarak artık cadı karakterinin farklı hikayeleri ve anlamları yansıttığı görülmektedir. Bu
çalışma; animasyon sinemasında üretilen cadı karakterlerinin geleneksel cadı imgesinden farklarını ortaya koyabilmeyi
ve yaşadıkları dönüşümleri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada öncelikle cadı ve cadılık kavramı tarihi süreç
içerisinde ele alınmış ve ardından sinema ve animasyon sinemasında cadı imgesine dair özellikler ve karakterler içerikle
birlikte örneklendirilmiştir. Çalışmada ayrıca animasyon filmlerinde cadı karakterlerinin, cadılık durumu tartışılmakta ve
bu kapsamda animasyon sinemasının öne çıkan örneklerinden olan Miyazaki filmi “Küçük Cadı Kiki” (Kiki's Delivery
Service, 2007) analiz edilmektedir. Filmin analizi, anlatıların önemli bileşenlerinden zaman, mekân ve karakter ilişkisi
ile birlikte gerçekleştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Cadı, cadılık tarihi, sinema, animasyon sineması, “Küçük Cadı Kiki”
THE WITCH IMAGE IN ANIMATED CINEMA AND THE MIYAZAKI FILM EXAMPLE: "KIKI'S DELIVERY SERVICE” Nurşen DİNÇ Elif DOKUR Abstract
From past to present, the witch image has been an important source of verbal, written and visual narratives. In mythology,
legends and fairy tales, witchcraft is collected in the identity of a witch woman with negative features such as an old
woman who is a sorcerer, terrible, evil and ugly.She is also the one who kills children, brings diseases and calamities,
cooperates with the devil. In addition to being associated with cultural, economic, political and social discourses in
historical reality, this image of the witch has been constantly adapted from one narrative to another, almost traditionalized
and featured in our memories with its characteristic features. This tradition has also been applied to the cinema and also
animated cinema, which is a sub-branch of cinema. “Snow White and the Seven Dwarfs”, “The Wizard of Oz”, “Hansel
and Gretel” and “Cinderella” are some of the films that correspond to the traditional concept of the witch, adapted from
fairy tales. Currently, the witch characters in animated cinema are blended together with the lifestyles of traditional and
modern society, moving out of the traditional witch image and entering an interesting transformation process. In parallel
with social and cultural changes, it is now seen that the witch character reflects different stories and meanings. This study
aims to reveal the differences of witch characters produced in animated cinema from the traditional witch image and put
forward the transformations they have experienced. In the study, the concept of witch and witchcraft has been discussed
in the historical process first and then features and characters related to the image of witch in cinema and animated cinema
have been exemplified together with the content. In the study, the witchcraft status of the witch characters in animated
films has been discussed and in this context, the Miyazaki film "Kiki's Delivery Service" (2007), which is one of the
prominent examples of animated cinema, has been analyzed. The analysis of the film has been conducted along with the
relationship of time, space and character which are the key components of the narratives.
Keywords: Witch, history of witches, cinema, animation cinema, "Kiki's Delivery Service"