Anadolu Strateji Dergisi, vol.5, no.2, pp.89-99, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Social media
shapes people's lives, habits and preferences today. It also transforms the way
organisations reach their target audiences. Organisations want to be where
their target audience is located in the media. Because there, they can follow
their expectations, needs and wishes more closely and create messages in line
with their expectations and share them with their target audience. In this
study, the messages produced and shared by universities in Türkiye during the
2023 The Higher Education Institutions Examination (YKS) Preference Days in
order to reach their potential students who constitute their target audience
were analysed. These messages were evaluated by content analysis method and it
was determined which issues universities paid more attention to. The findings
show that universities have made a communication strategy that presents
messages emphasising the different opportunities they offer, especially
preference days activities, programs and research opportunities, to their
followers in different content types.
Sosyal medya
günümüzde bireylerin yaşantılarını, alışkanlıklarını ve tercihlerini
şekillendirdiği gibi kurumların da hedef kitlelerine ulaşma biçimlerini
dönüştürmektedir. Hedef kitlesinin bulunduğu mecrada bulunmak isteyen kurumlar
sosyal medya aracılığıyla onların beklentilerini, ihtiyaçlarını ve isteklerini
daha yakından takip edebilmekte, bu beklentilere uygun iletiler geliştirerek
hedef kitlelerine sunmaktadır. Bu çalışmada 2023 YKS Tercih Dönemi boyunca
Türkiye’deki üniversitelerin hedef kitlesini oluşturan potansiyel öğrencilerine
ulaşmak için hangi mesajları üretip paylaştığı ele alınmış, bu mesajlar içerik
analizi yöntemiyle değerlendirilerek üniversitelerin hangi konulara daha fazla
dikkat çektiği saptanmıştır. Elde edilen bulgular üniversitelerin tercih ve
tanıtım etkinlikleri, program tanıtımları ve araştırma olanakları başta olmak
üzere sundukları farklı imkânları vurgulayan mesajları farklı içerik türlerinde
takipçilerine sunan bir iletişim stratejisi geliştirdiklerini göstermektedir.