Bireylerin Tur Satın Alma Davranışlarında Online Algılanan Risk Boyutlarından Kaynak Riskinin Webrooming Davranışına Etkisi


BAKIR Y., Arslan B., Aksöz E. O.

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, cilt.60, sa.2, ss.1482-1500, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 60 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.63556/tisej.2025.1484
  • Dergi Adı: Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1482-1500
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz koşullarında online satın alımın yaygın olmasının yanı sıra, satın alım öncesinde bilgi arayışı da yapılabilmektedir. Bilgi arayışı sonrasında fiziksel kanallara yönelerek satın alım işlemini gerçekleştiren tüketicilerin ki bu davranış literatürde webrooming olarak tanımlanmaktadır. Bu davranışlarının altında yatan nedenlerin belirlenmesi oldukça önemlidir. Söz konusu davranışın onlinedan fiziksele geçiş olması sebebiyle bunun kanala güven ile ilgili olup olmadığını belirlemek de konunun anlaşılması açısından önem arz etmektedir. Bu düşünceden hareketle bu çalışmada, İstanbul’da yaşayan ve son bir yıl içerisinde fiziksel bir tur acentasından tur satın alımı yapmış bireylerin tur satın alma davranışlarında online algılanan risk boyutlarından kaynak riskinin webrooming davranışına etkisini belirlemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan anket 403 bireye gönüllük esasına göre uygulanmıştır. Araştırmada ölçeklerin tek boyut altında toplanıp toplanmadığını belirlemek için yapılan Doğrusal Faktör Analizi sonucunda her iki ölçeğin de orijinal yapısındaki 3 maddelik tek faktörlü boyutu sağladığı belirlenmiştir. Her iki ölçeğin güvenirliliğini belirlemek için yapılan Cronbach’s Alpha, CR ve AVE değerleri değerlendirildiğinde iki ölçeğinde geçerli ve güvenilir ölçekler olduğu saptanmıştır. Katılımcıların kaynak riski algılarının webrooming davranışlarına etkisini belirlemeye yönelik Yapısal Eşitlik Modellemesi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, online algılanan risk faktörlerinden kaynak riskinin webrooming davranışına pozitif yönde bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.
In today's conditions, in addition to online purchasing being common, information can also be sought before purchasing. This behavior of consumers who turn to physical channels and make purchases after searching for information is defined as webrooming in the literature. It is very important to determine the underlying causes of these behaviors. Since the behavior in question is a transition from online to physical, it is important to determine whether this is related to trust in the channel or not in terms of understanding the issue. Based on this idea, this study aims to determine the effect of source risk, one of the online perceived risk dimensions, on webrooming behavior in the tour purchasing behavior of individuals who live in Istanbul and have purchased a tour from a physical tour agency in the last year. The survey prepared for this purpose was applied to 403 individuals on a voluntary basis. As a result of the Linear Factor Analysis conducted to determine whether the scales were collected under a single dimension in the research, it was determined that both scales provided the 3-item single-factor dimension in their original structure. When Cronbach's Alpha, CR and AVE values were evaluated to determine the reliability of both scales, it was determined that both scales were valid and reliable scales. Structural Equation Modeling was conducted to determine the effect of participants' source risk perceptions on their webrooming behavior. As a result of the analysis, it was determined that source risk, one of the risk factors perceived online, had a positive effect on webrooming behavior.