Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online), cilt.8, sa.2, ss.703-802, 2025 (TRDizin)
Bu çalışma, matematik öğretmeni adaylarının kapsayıcı eğitime ilişkin görüşlerini, lisans eğitimleri süresince aldıkları teorik ve uygulamalı derslerin sınıf içi kapsayıcı uygulamalara nasıl yansıdığını ve öğretmenlik uygulaması sürecinde edindikleri deneyimleri incelemeyi amaçlamaktadır. Kapsayıcı eğitim, tüm öğrencilerin bireysel farklılıklarının dikkate alındığı, insan haklarına dayalı, eşit ve adil öğrenme ortamları oluşturmayı hedefleyen bütüncül bir yaklaşımdır. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının kapsayıcı eğitime yönelik bilgi ve becerilerinin hizmet öncesi dönemde geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır. Araştırma, betimleyici durum çalışması deseninde yürütülmüş; veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler, doküman incelemeleri ve araştırmacı günlüğü aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar, öğretmenlik uygulamasını sürdüren ve uygulama sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan on matematik öğretmeni adayıdır. Çalışma kapsamında elde edilen bulgular, öğretmenlik uygulaması, kapsayıcı eğitim ve özel gereksinimli öğrenciler ve lisans eğitiminin kapsayıcı eğitim açısından değerlendirilmesi şeklinde üç ana tema altında toplanmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının kapsayıcı eğitim konusunda yeterli bilgi sahibi olmadığını, kapsayıcı eğitim uygulamalarında çeşitli güçlükler yaşadığını, özel gereksinimli öğrencilere yönelik uyarlamalar konusunda yeterince sorumluluk almadıklarını ve bu konuda gözlemledikleri uygulamaların da yetersiz kaldığını göstermektedir. Elde edilen sonuçlar, öğretmen adaylarının kapsayıcı eğitime ilişkin bilgi ve becerilerinin, lisans eğitimlerinin daha erken dönemlerinde geliştirilmesi ve öğretmenlik uygulaması sürecinde de sistemli biçimde desteklenmesi gerektiğini göstermektedir. Araştırma sonucunda hem teorik hem de uygulamalı açıdan kapsayıcı eğitim anlayışının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.