Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve İş Birliği: Etik İşletme Modelleri, Demet Çakıroğlu, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.21-43, 2025
Sosyal değer, bir örgütsel faaliyetin finansal
sonuçlarının ötesinde toplum üzerinde yarattığı olumlu etkiyle ilgilidir. Kâr
geleneksel muhasebe terimleriyle ölçülürken, sosyal değer, örgütlerin çevresini
iyileştirmek için yaptığı eylemlerle ölçülmektedir. Örgütlerin çevresi en genel ifadeyle örgüt sınırları
dışında kalan her şey olarak tanımlanabilir. Tüm örgütler belli bir çevre
içinde faaliyetlerini sürdürmektedir. Örgütlerle çevre arasında karşılıklı bir
ilişki veya etkileşimin olduğu da bir gerçektir. Örgütler çeşitli yollarla
çevrelerini etkileyecek sosyal değer yaratırlar. Örneğin; sürdürülebilir satın
alma teknikleri uygulayarak -ürünlerin yaşam döngüsünün iyileştirilmesini ve
meydana gelen atıkları en aza indirmeyi amaçlayarak geri dönüştürülmüş
maddelerden üretilmiş, dayanıklı, tamir edilebilir ve geri dönüştürülebilir
ambalajlı ürünleri tercih ederek ve geri alma veya yeniden kullanım programları
olan ürünleri satın almayı önceleyerek; yerel satın almaya odaklanarak; yerel
işe alma, eğitim ve staj olanakları sağlayarak, toplumsal gönüllüğü teşvik
ederek. Bir başka deyişle örgütler faaliyetlerinin ekonomik, çevresel ve sosyal
etkilerini dikkate aldıklarında sosyal değer yaratmaya başlamaktadır.
Bu kitap
bölümünde, işbirliği ve sosyal değer yaratma olguları derinlemesine incelenerek
işbirliğinin sosyal değer yaratmadaki rolü akademik bir perspektiften ele
alınmış, örgütlerin sosyal değer yaratma çabalarının gerekliliği vurgulanmıştır. Bu amaçla ilgili kavramlar tanımlanarak,
temel teorik ve kuramsal çerçeveler, sosyal değer yaratma süreçleri ve bu iki
kavramın kesişim noktaları literatür taraması temelinde, işbirliği yoluyla
sosyal değer yaratımını destekleyen yapılar ve uygulamalar analiz edilmiştir. Sosyal
değer yaratmanın sadece bir trend değil, iş yapma şeklinin önemli bir parçası
olduğu üzerinde durulmuş ve sosyal değer yaratma uygulamalarının örgütsel ve
toplumsal önemi açıklanmıştır. Böylelikle işbirliği ve sosyal değer yaratma ile
ilgili literatüre katkı sağlayarak, konunun anlaşılmasına ve iş dünyasında bu
yönde politika ve uygulamaların geliştirilmesine katkıda bulunmak
amaçlanmaktadır.