İŞ BİRLİĞİ VE SOSYAL DEĞER YARATMA


Creative Commons License

Öztürk Başpınar N.

Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve İş Birliği: Etik İşletme Modelleri, Demet Çakıroğlu, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.21-43, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.21-43
  • Editörler: Demet Çakıroğlu, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal değer, bir örgütsel faaliyetin finansal sonuçlarının ötesinde toplum üzerinde yarattığı olumlu etkiyle ilgilidir. Kâr geleneksel muhasebe terimleriyle ölçülürken, sosyal değer, örgütlerin çevresini iyileştirmek için yaptığı eylemlerle ölçülmektedir. Örgütlerin çevresi en genel ifadeyle örgüt sınırları dışında kalan her şey olarak tanımlanabilir. Tüm örgütler belli bir çevre içinde faaliyetlerini sürdürmektedir. Örgütlerle çevre arasında karşılıklı bir ilişki veya etkileşimin olduğu da bir gerçektir. Örgütler çeşitli yollarla çevrelerini etkileyecek sosyal değer yaratırlar. Örneğin; sürdürülebilir satın alma teknikleri uygulayarak -ürünlerin yaşam döngüsünün iyileştirilmesini ve meydana gelen atıkları en aza indirmeyi amaçlayarak geri dönüştürülmüş maddelerden üretilmiş, dayanıklı, tamir edilebilir ve geri dönüştürülebilir ambalajlı ürünleri tercih ederek ve geri alma veya yeniden kullanım programları olan ürünleri satın almayı önceleyerek; yerel satın almaya odaklanarak; yerel işe alma, eğitim ve staj olanakları sağlayarak, toplumsal gönüllüğü teşvik ederek. Bir başka deyişle örgütler faaliyetlerinin ekonomik, çevresel ve sosyal etkilerini dikkate aldıklarında sosyal değer yaratmaya başlamaktadır.

Bu kitap bölümünde, işbirliği ve sosyal değer yaratma olguları derinlemesine incelenerek işbirliğinin sosyal değer yaratmadaki rolü akademik bir perspektiften ele alınmış, örgütlerin sosyal değer yaratma çabalarının gerekliliği vurgulanmıştır.  Bu amaçla ilgili kavramlar tanımlanarak, temel teorik ve kuramsal çerçeveler, sosyal değer yaratma süreçleri ve bu iki kavramın kesişim noktaları literatür taraması temelinde, işbirliği yoluyla sosyal değer yaratımını destekleyen yapılar ve uygulamalar analiz edilmiştir. Sosyal değer yaratmanın sadece bir trend değil, iş yapma şeklinin önemli bir parçası olduğu üzerinde durulmuş ve sosyal değer yaratma uygulamalarının örgütsel ve toplumsal önemi açıklanmıştır. Böylelikle işbirliği ve sosyal değer yaratma ile ilgili literatüre katkı sağlayarak, konunun anlaşılmasına ve iş dünyasında bu yönde politika ve uygulamaların geliştirilmesine katkıda bulunmak amaçlanmaktadır.