Türk Organoloji Dergisi, cilt.1, sa.2, ss.61-72, 2024 (Hakemli Dergi)
Öz
Bu çalışmada, kemane ve kemanın
Türk Halk Müziğinde kullanımı, çalgıların yapısal, tanısal benzerliklerinin karşılaştırılması
ve dünya müziğindeki yeri organolojik bakış açısıyla incelenmekte ve bu
incelemenin çalgı yapımına, dünya
müzikleri çeşitliliğine, farklı bir bakış
kazandırarak katkıları tartışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı kemanenin ülkemizin
farklı bölgelerinde ve dünya müziğinde kendini kanıtlamış keman ile
benzerlikleri yapısı gereği, bir dünya çalgısı
niteliğine kavuşan batı müziği yaylı çalgısı olan keman ile aynı kulvarda ve
özellikle Türk müziğini temsilen dünya çalgıları içerisinde yer almasının
gerekliliğini ve katkılarını sağlamaktır. Araştırma, kemane ile kemanın
yapısal ve işlevsel benzerliklerini inceleyerek, bu bilginin çalgı
yapımcılığında ve icrasında nasıl daha etkili bir şekilde kullanılabileceğini
tartışmaktır. Alanyazın incelemesi ve belge analizi yöntemleri kullanılarak
yürütülen çalışmada, kemane ile kemanın Türk halk müziği ve dünya müziklerinde
kullanımı çalgıların yapısal, tanısal ve ülkemizdeki farklı bölgelerde nasıl
kullanıldığı vurgulanmaktadır. Bu bağlamda, kemane ve kemana organolojik bakış
açılarının, çalgı yapımında, Türk halk müziğinde ve dünya müziğindeki bu adaş
çalgıların dünya çalgıları arasındaki konumuna entegre edilebilmesi sonucuna
varılmıştır.