2. Uluslararası Turizm ve Kültür Araştırmaları Kongresi, Aydın, Türkiye, 22 - 25 Mayıs 2025, ss.53-54, (Özet Bildiri)
Turizm sektörü, küresel ve ulusal ekonomik dalgalanmalardan doğrudan etkilenmektedir. (Clayton vd., 2014). Ekonomik krizler, turizm gelirlerine ve sektörde çalışan bireylerin maddi koşullarına olumsuz yönde yansımıştır (Yetgin vd., 2018). Bu durum, turizm alanında kariyer hedefleyen öğrencilerde ciddi bir belirsizlik yaratabilmektedir (Revollar vd., 2023). Gelecekteki gelir düzeyinin öngörülememesi anlamına gelen ekonomik belirsizlik, bireylerin kararlarını ve mesleki motivasyonlarını etkileyen risklere karşı temkinli davranmalarına yol açmaktadır (İğdeli, 2019). Meslek adaylarının kariyer hedeflerine ulaşabilmeleri için, karar alma süreçlerinde çevrelerine ilişkin eksiksiz, güncel ve güvenilir bilgilere erişmeleri; bu bilgileri temel alarak kapsamlı bir kariyer araştırması yürütmeleri gerekmektedir (Blustein, 1992). Bu kapsamda, özellikle üniversite öğrencileri, geleceklerine yönelik planlama sürecinde kariyer hedeflerini netleştirme ihtiyacı duymaktadır (Serinkan & Barutçu, 2006). Bu çalışmanın temel amacı, turist rehberi adaylarının ekonomik belirsizlik karşısındaki algılarını anlamak ve bu algıların mesleki gelecek kaygılarına nasıl yansıdığını ortaya koymaktır. Bu çalışmada nitel araştırma deseni benimsenmiş, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcılar, turist rehberliği lisans bölümünde öğrenim gören öğrencilerden oluşturulmuştur. Görüşmeler tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, öğrencilerin ekonomik belirsizliği yüksek düzeyde algıladıklarını ve bu durumun mesleki geleceklerine yönelik endişeleri artırdığını ortaya koymaktadır. Turist rehberi adayları, belirsizlik ortamında mesleklerine dair umut ve kaygı arasında gidip gelmektedir. Eğitim kurumlarının bu kaygılara yönelik bilinçlendirici çalışmalar yapması, öğrencilerin geleceğe daha hazırlıklı adım atmalarını sağlayabilir. Ayrıca, sektörde istihdam güvencesini artıracak yapısal düzenlemeler de öğrencilerin mesleki motivasyonunu olumlu yönde etkileyebilir.
The tourism sector is directly affected by global and national economic fluctuations (Clayton et al., 2014). Economic crises have negatively impacted tourism revenues and the financial conditions of individuals working in the sector (Yetgin et al., 2018). This situation can create significant uncertainty for students pursuing a career in tourism (Revollar et al., 2023). Economic uncertainty, which refers to the inability to predict future income levels, leads individuals to act cautiously against risks that affect their decisions and professional motivation (İğdeli, 2019). In order for prospective professionals to achieve their career goals, they need access to complete, up-to-date, and reliable information about their environment, and they must conduct comprehensive career research based on this information (Blustein, 1992). In this context, especially university students feel the need to clarify their career goals during the planning process for their future (Serinkan & Barutçu, 2006). The main aim of this study is to understand the perceptions of prospective tour guides regarding economic uncertainty and to reveal how these perceptions are reflected in their professional future anxiety. A qualitative research design was adopted, and a semi-structured interview form was used as the data collection tool. The participants consisted of undergraduate students studying in the tourist guiding program. The interviews were analyzed using thematic analysis. The findings indicate that students perceive economic uncertainty at a high level, which increases their concerns about their professional future. Prospective tourist guides oscillate between hope and anxiety regarding their profession in an environment of uncertainty. Awareness-raising initiatives by educational institutions can help students take more prepared steps toward the future. In addition, structural regulations that increase employment security in the sector may positively affect students’ professional motivation