Konuşma Sesi Bozukluğu Olan 48-72 Aylık Çocukların Yürütücü İşlev Becerilerinin İncelenmesi: Kesitsel Araştırma


Creative Commons License

Gör G. N., Cankuvvet N.

Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.3, ss.593-602, 2025 (TRDizin)

Özet

Amaç: Çalımada, konuma sesi bozukluu (KSB) olan ço- cukların yürütücü ilev beceri performanslarının, ya, cinsiyet ve KSB iddet düzeyine göre incelenmesi amaçlanmıtır. Gereç ve Yöntem- ler: Nicel aratırma yöntemlerinden kesitsel tarama deseniyle yürütü- len çalımanın katılımcıları, ana dili Türkçe olan, 48-72 aylık 21 kız ve 45 erkek çocuudur. Türkçe Erken Dil Geliim Testi ve Sesletim Ses- bilgisi Testi’nin Sesletim Alt Testi kullanılarak belirlenen katılımcı- lara, Çocukluk Dönemi Yürütücü İşlev Envanteri (ÇDYE)-Öretmen Formu uygulanmıtır. Veriler, Jamovi yazılımı ile baımsız örneklem t-testi, Mann-Whitney U testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak analiz edilmitir. Bulgular: Yürütücü ilev puanlarında (toplam, çalı- an bellek, ketleyici kontrol) yaa, cinsiyete ve KSB iddetine göre an- lamlı farklar bulunmutur. 48-59 aylık çocukların yürütücü ilev performanslarının 60-72 aylık gruptan daha düük olduu görülmü- tür. Erkek çocuklarının yürütücü ilev performansının kız çocukların- dan daha düük olduu tespit edilmitir. Yave cinsiyete ek olarak, KSB iddet düzeyi arttıkça yürütücü ilev performanslarının dütüü sonucuna ulaılmıtır. Sonuç: Bulgular, KSB olan çocukların yürütücü ilev performanslarının ya, cinsiyet ve KSB iddet düzeyine göre an- lamlı ekilde farklılatıını göstermektedir. Yürütücü ilev perfor- mansları, 45-59 aylık, erkek ve KSB iddeti yüksek çocuklarda, 60-72 aylık, kız ve KSB iddeti düük çocuklara göre daha düüktür. Bu de- ikenler göz önünde bulundurularak yürütücü ilev becerilerinin de- erlendirilmesi ve desteklenmesi, terapi sürecinin verimliliini artırabilir.