Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.3, ss.593-602, 2025 (TRDizin)
Amaç: Çalışmada, konuşma sesi bozukluğu (KSB) olan ço- cukların yürütücü işlev beceri performanslarının, yaş, cinsiyet ve KSB şiddet düzeyine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem- ler: Nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama deseniyle yürütü- len çalışmanın katılımcıları, ana dili Türkçe olan, 48-72 aylık 21 kız ve 45 erkek çocuğudur. Türkçe Erken Dil Gelişim Testi ve Sesletim Ses- bilgisi Testi’nin Sesletim Alt Testi kullanılarak belirlenen katılımcı- lara, Çocukluk Dönemi Yürütücü İşlev Envanteri (ÇDYİE)-Öğretmen Formu uygulanmıştır. Veriler, Jamovi yazılımı ile bağımsız örneklem t-testi, Mann-Whitney U testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Yürütücü işlev puanlarında (toplam, çalı- şan bellek, ketleyici kontrol) yaşa, cinsiyete ve KSB şiddetine göre an- lamlı farklar bulunmuştur. 48-59 aylık çocukların yürütücü işlev performanslarının 60-72 aylık gruptan daha düşük olduğu görülmüş- tür. Erkek çocuklarının yürütücü işlev performansının kız çocukların- dan daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Yaş ve cinsiyete ek olarak, KSB şiddet düzeyi arttıkça yürütücü işlev performanslarının düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç: Bulgular, KSB olan çocukların yürütücü işlev performanslarının yaş, cinsiyet ve KSB şiddet düzeyine göre an- lamlı şekilde farklılaştığını göstermektedir. Yürütücü işlev perfor- mansları, 45-59 aylık, erkek ve KSB şiddeti yüksek çocuklarda, 60-72 aylık, kız ve KSB şiddeti düşük çocuklara göre daha düşüktür. Bu de- ğişkenler göz önünde bulundurularak yürütücü işlev becerilerinin de- ğerlendirilmesi ve desteklenmesi, terapi sürecinin verimliliğini artırabilir.