Investigation of 2024 Social Studies Curriculum in terms of Values in International Disaster Risk Reduction Education Program Framework


Avcı E., Çengelci Köse T.

13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Turkey, 15 - 17 May 2025, (Unpublished)

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: Tokat
  • Country: Turkey
  • Anadolu University Affiliated: Yes

Abstract

Social studies course includes knowledge, skills and values that individuals will need in daily life. The adaptation of the individual to the society in which he/she lives requires him/her to raise awareness about the problems faced by the society and to fulfill his/her responsibilities as a citizen. Today, disasters are one of the most important problems that societies face. Values play an important role in raising social awareness against disasters. Social studies course aims to provide individuals with the necessary values for social life. Since disasters are one of the most important national and international problems, various organizations are working on disaster risk reduction education in order to cope with disasters and increase social awareness. UNESCO and UNICEF have conducted studies to reduce the risk of disasters and to minimize the impact of disasters on vulnerable groups and have created a framework of outcomes, skills and values to integrate disaster education into school programs. This program framework generally includes knowledge, skills and attitudes that students should acquire in order to reduce disaster risks. The aim of this study is to determine the content for disaster risk reduction education in the 2024 Social Studies Curriculum and to examine the reflections of the values included in the disaster risk reduction technical guide created by UNESCO and UNICEF on the 2024 Social Studies Curriculum. Document analysis based on qualitative research approach was used in the study. Research data were analyzed through descriptive analysis. According to the results of the study, it was determined that the content for disaster risk reduction education in the 2024 Social Studies Curriculum was included in the learning areas of Living Together and Our Home is the World. In the 2024 Social Studies Curriculum, it was seen that the values included in the disaster risk reduction technical guide created by UNESCO and UNICEF were mostly included in the fifth-grade level and the least in the sixth-grade level. In the 2024 Social Studies Curriculum, the values included in the disaster risk reduction technical guide were mostly encountered in the learning area of Our Home is the World. In line with the results of the research, suggestions for disaster education in the social studies course were presented.

Sosyal bilgiler dersi bireyin günlük yaşamda gereksinim duyacağı bilgi, beceri ve değerleri içermektedir. Bireyin içinde yaşadığı topluma uyum sağlaması onun toplumun yaşadığı sorunlara karşı farkındalık oluşturmasını ve vatandaş olarak sorumluluklarını yerine getirmesini gerekli kılar. Günümüzde afetler toplumların karşı karşıya kaldıkları en önemli sorunlardan biridir. Afetlere karşı toplumsal bir bilinç uyandırmada değerler önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal bilgiler dersi de bireylere toplumsal yaşam için gerekli değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. Afetler hem ulusal hem uluslararası sorunların başında geldiği için çeşitli kuruluşlar afetlerle baş edebilmek ve toplumsal bilinci artırmak için afet risk azaltma eğitimi üzerine çalışmalar yapmaktadır. UNESCO ve UNICEF afet riskinin azaltılması ve savunmasız grupların en az seviyede afetlerden etkilenmesi için çalışmalar yapmış ve afet eğitiminin okul programlarına entegre edilmesi amacıyla kazanım, beceri ve değerlerden oluşan bir çerçeve oluşturmuştur. Bu program çerçevesi genel olarak afet risklerini azaltmak üzere öğrencilerin kazanması gereken bilgi, beceri ve tutumları içermektedir. Bu çalışmanın amacı 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında afet risk azaltma eğitimine yönelik içeriğin belirlenmesi, UNESCO ve UNICEF tarafından oluşturulan afet risk azaltma teknik rehberi içerisinde yer alan değerlerin 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına yansımalarının incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırman sonuçlarına göre, 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında afet risk azaltma eğitimine yönelik içeriğe Birlikte Yaşamak ve Evimiz Dünya öğrenme alanlarında yer verildiği belirlenmiştir. 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında UNESCO ve UNICEF tarafından oluşturulan afet risk azaltma teknik rehberinde yer alan değerlere en fazla beşinci sınıf düzeyinde, en az ise altıncı sınıf düzeyinde yer verildiği görülmüştür. 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında afet risk azaltma teknik rehberinde yer alan değerlere en fazla Evimiz Dünya öğrenme alanında rastlanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda sosyal bilgiler dersinde afet eğitimine yönelik öneriler sunulmuştur.