13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Turkey, 15 - 17 May 2025, (Unpublished)
Social studies course includes knowledge, skills and
values that individuals will need in daily life. The adaptation of the
individual to the society in which he/she lives requires him/her to raise
awareness about the problems faced by the society and to fulfill his/her
responsibilities as a citizen. Today, disasters are one of the most important
problems that societies face. Values play an important role in raising social
awareness against disasters. Social studies course aims to provide individuals
with the necessary values for social life. Since disasters are one of the most
important national and international problems, various organizations are
working on disaster risk reduction education in order to cope with disasters
and increase social awareness. UNESCO and UNICEF have conducted studies to
reduce the risk of disasters and to minimize the impact of disasters on
vulnerable groups and have created a framework of outcomes, skills and values
to integrate disaster education into school programs. This program framework
generally includes knowledge, skills and attitudes that students should acquire
in order to reduce disaster risks. The aim of this study is to determine the
content for disaster risk reduction education in the 2024 Social Studies
Curriculum and to examine the reflections of the values included in the
disaster risk reduction technical guide created by UNESCO and UNICEF on the
2024 Social Studies Curriculum. Document analysis based on qualitative research
approach was used in the study. Research data were analyzed through descriptive
analysis. According to the results of the study, it was determined that the
content for disaster risk reduction education in the 2024 Social Studies
Curriculum was included in the learning areas of Living Together and Our Home
is the World. In the 2024 Social Studies Curriculum, it was seen that the
values included in the disaster risk reduction technical guide created by
UNESCO and UNICEF were mostly included in the fifth-grade level and the least
in the sixth-grade level. In the 2024 Social Studies Curriculum, the values
included in the disaster risk reduction technical guide were mostly encountered
in the learning area of Our Home is the World. In line with the results of the
research, suggestions for disaster education in the social studies course were
presented.
Sosyal bilgiler dersi bireyin günlük yaşamda gereksinim
duyacağı bilgi, beceri ve değerleri içermektedir. Bireyin içinde yaşadığı
topluma uyum sağlaması onun toplumun yaşadığı sorunlara karşı farkındalık
oluşturmasını ve vatandaş olarak sorumluluklarını yerine getirmesini gerekli
kılar. Günümüzde
afetler toplumların karşı karşıya kaldıkları en önemli sorunlardan biridir.
Afetlere karşı toplumsal bir bilinç uyandırmada değerler önemli bir rol
oynamaktadır. Sosyal bilgiler dersi de bireylere toplumsal yaşam için gerekli
değerleri kazandırmayı amaçlamaktadır. Afetler hem ulusal hem uluslararası
sorunların başında geldiği için çeşitli kuruluşlar afetlerle baş edebilmek ve toplumsal
bilinci artırmak için afet risk azaltma eğitimi üzerine çalışmalar yapmaktadır. UNESCO
ve UNICEF afet riskinin azaltılması ve savunmasız grupların en az seviyede
afetlerden etkilenmesi için çalışmalar yapmış ve afet eğitiminin okul
programlarına entegre edilmesi amacıyla kazanım, beceri ve değerlerden oluşan
bir çerçeve oluşturmuştur. Bu program çerçevesi genel olarak afet risklerini
azaltmak üzere öğrencilerin kazanması gereken bilgi, beceri ve tutumları
içermektedir.
Bu çalışmanın amacı 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında afet risk
azaltma eğitimine yönelik içeriğin belirlenmesi, UNESCO ve UNICEF tarafından
oluşturulan afet risk azaltma teknik rehberi içerisinde yer alan değerlerin 2024
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına yansımalarının incelenmesidir. Araştırmada
nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak doküman incelemesi kullanılmıştır.
Araştırma verileri betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırman sonuçlarına
göre, 2024 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında afet risk
azaltma eğitimine yönelik içeriğe Birlikte Yaşamak ve Evimiz Dünya öğrenme
alanlarında yer verildiği belirlenmiştir. 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında
UNESCO ve
UNICEF tarafından oluşturulan afet risk azaltma teknik rehberinde
yer alan değerlere en fazla beşinci sınıf düzeyinde, en az ise altıncı sınıf
düzeyinde yer verildiği görülmüştür. 2024 Sosyal Bilgiler Öğretim Programında afet risk azaltma
teknik rehberinde yer alan değerlere en fazla Evimiz Dünya
öğrenme alanında rastlanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda sosyal
bilgiler dersinde afet eğitimine yönelik öneriler sunulmuştur.