TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, vol.16, no.1, pp.293-314, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Türkiye coğrafi konumu, komşu ülkeler ile sahip olduğu akrabalık bağları, komşu ülkelere nazaran daha
iyi ekonomik şartlara sahip olması gibi birçok sebeple ciddi oranda göç almaktadır. Ülkemizde sayıları her
geçen gün artan Suriyeli mültecilerin yaş dağılımına bakıldığında çoğunluğu çocukların oluşturduğu
görülmektedir. Eğitim açısından önemli sorunları beraberinde getiren bu durumdan hem Suriyeli çocuklar hem
de Suriyelilerin öğrenim gördüğü sınıflardaki Türk öğrenciler olumsuz şekilde etkilenmektedir. Millî Eğitim
Bakanlığı aradan geçen zaman içerisinde Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu konusunda
önemli adımlar atmıştır. Suriyeli çocukların yaşadığı en önemli sorunun dil ile ilişkili olduğu düşünüldüğünde
atılan adımların başında Türkçenin ikinci/yabancı dil olarak öğretimi bağlamında gerçekleştirilen hizmet içi
öğretmen eğitimleri gelmektedir. Çalışma kapsamında, bu alanda verilen eğitimlerin öğretmen görüşlerine göre
değerlendirilerek daha nitelikli hâle getirilebilmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan çalışmada, veri
toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılmış, elde edilen veriler nitel veri analizi
yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, eğitimlerin
sistematik ve planlı düzenlenmesi önem arz etmektedir. Aksi bir durumda eğitimden beklenen verimlilik
oldukça azalmaktadır. Bu kapsamda öğretmenlerin sınıflara yerleştirilmesinde gelişigüzel bir seçimden ziyade
aynı branş ve bölgeden/şehirden öğretmenlerin aynı sınıfta yer alacak şekilde seçilmeleri gerekmektedir.
Eğitimlerde verilecek dersler birbiri ile ilişkili olmalı, uygulamalı derslerin teorik derslere göre daha ağırlıklı
verilmesi gerekmektedir. Eğitim ortamının yaşanan sorunların ve çözüm önerilerinin tartışılabileceği nitelikte
düzenlenmesi önemlidir. Ayrıca alan bilgisi olan ve saha tecrübesine sahip akademisyenlerin eğitimlerde tercih
edilmesi ve uzaktan eğitim sisteminin sürecin bir parçası hâline getirilmesi de elde edilen sonuçlar arasındadır.
Anahtar Kelimeler: Türkçenin ikinci/yabancı dil olarak öğretimi, hizmet içi eğitim, eğitici eğitimi, öğretmen
görüşleri.