Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının Üretken Yapay Zekâya Yönelik Farkındalıklarının Belirlenmesi ve Öğretmen Yetiştirmede Kullanımına Yönelik Öneriler


Güler E., Uğur S., Güler C.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, no.74, pp.618-647, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu araştırma, üretken yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde kullanımıyla ilgili olarak Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının görüşlerini ve farkındalıklarını belirleyerek öğretmen yetiştirmede kullanımına yönelik öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, katılımcıların yapay zekâ kullanımına dair farkındalıklarını ve değerlendirmelerini dört ana boyutta incelemeyi hedeflemiştir: güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler. Araştırma, nitel bir yaklaşım benimseyerek, eğitimde yapay zekâ kullanımına dair katılımcı görüşlerinin derinlemesine incelendiği SWOT analizi yöntemini kullanmıştır. Katılımcılar, Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarından oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanan veriler, tematik analizle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları katılımcıların eğitimde yapay zekâ kullanımının pedagojik olarak büyük potansiyel sunduğu, kişiselleştirilmiş öğrenme ve kapsayıcı eğitim fırsatları sağladığı ancak etik ve güvenlik sorunlarına duyarlılığın artırılması gerektiği görüşüne sahip olduklarını göstermektedir. Öne çıkan en önemli öneri, yapay zekânın etik ve güvenli bir şekilde kullanılmasını sağlamak için kapsamlı etik ve güvenlik kılavuzlarının geliştirilmesidir. Eğitimdeki eşitsizliklerin giderilmesi için altyapı yatırımları yapılması ve eğitimciler için profesyonel gelişim programlarının düzenlenmesi, yapay zekâ teknolojisinin daha etkili bir şekilde kullanılması için kritik adımlardır. Eğitimde yapay zekâ kullanımının yaygınlaştırılması, teknolojinin pedagojik etkinliğinin artırılması ve dijital uçurumun engellenmesi açısından bu adımlar, eğitim sistemini daha sürdürülebilir ve kapsayıcı bir hale getirecektir.