Kurumların klinik hayvan deneylerini konu alan TheHumane Society of the United States’ın (HSI) kampanyası olanRalph’i Kurtar, 2021 yapımı animasyondur. 2022’de Webby Winner and People’s Voice Winner ve Public Service andActivism (Branded) olmak üzere iki ödül kazanmıştır. Kampanyanın reklam filmi, HSI’nınYoutube hesabında; hayvandeneylerinin zalimliğini, orijinal, beklenmedik şekilde ele aldığı ve sayısız deney hayvanının gerçek durumunu temsil ettiğimesajıyla birlikte gösterime sunulmuştur.Bu çalışmanın amacı, Ralph’ı Kurtar isimli sosyal reklamdakimesajların yasal ve etik sorumluluklar kapsamındadeğerlendirilmesidir. Reklam filmi seçilirken amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Seçilen reklam filminde, hayvandeneylerine yönelik tüketici farkındalığı oluşturmak ve hayvan deneyleri yapan markaların, ürünlerin tüketici tarafındantercih edilmesini önlemek buna bağlı olarak da hayvan deneylerini engellemek amaçlanmaktadır.Araştırmaya konu olan sosyal reklamın zengin bilgiye sahip olduğu, konunun derinlemesine çalışılmasına olanak vereceğivarsayılmaktadır. Reklam filmi, Hayvan Hakları EvrenselBeyannamesi ve Hayvan Deneyleri Etik Yasaları temelindedeğerlendirilerek nitel olarak analiz edilmiştir. Beyanname ve etik yasaların maddelerine göre, hayvanların yaşam hakkı,saygı görme hakkı, bakılma, korunma, özgürce yaşama ve üreme hakları bulunmaktadır. Bu hakları çiğneyerek hayvanlarsömürülemez, hayvanlara kötü, acımasızca ve zalimce işlem yapılamaz, hayvanların öldürülmesi söz konusuysa acıçektirmeden ve korkutmadan yapılmalıdır. Deneyler sırasındahayvanlara en az ağrı, sıkıntı verecek şekildeduyarlı birşekilde işlem yapılmalı, veteriner hekimlik yöntemlerine bağlı kalarak ağrı kesiciler verilmelidir. Hayvanlara fiziksel olduğukadar psikolojik acı çektiren deneyler yapılması da hayvan haklarınaaykırıdır. Hayvanları savunma ve koruma kuruluşları,hükümet düzeyinde temsil edilmeli, hayvan hakları da insan hakları gibi yasa ile korunmalıdır. Reklam kapsamında gerçekdünyadaki deney hayvanlarının yaşadıklarının temsilcisi olan tavşan Ralph deneylersırasında kör olmuştur, bir kulağısürekli çınlamaktadır, üzerine sürülen kimyasallar nedeniyle sürekli acı çekmektedir. Deneyler sırasında daha az acı çekmesiiçin herhangi bir ağrı kesici verilmemektedir.Korku içindedir, mutsuzdur ve üzgündür. Tüm ailesi deneyler sırasındahayatını kaybetmiştir. Ralph’de ölümünü beklemektedir.Sorununtemelinde,Ralph’in de reklamda dediği gibi hükümetlerinhayvan deneylerine izin vermeleri yatmaktadır. Tüm bu bulgular hayvan hakları beyannamesi ve etik yasasının maddeleriyledeğerlendirildiğinde, reklamın kahramanı Ralph’e yasal ve etik olmayan şekilde deney yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.Reklam mesajı, Ralph’in çaresizliği, yaşadıklarını kabullenişi, yumuşak ve cana yakın tonda verilmiştir.Elde edilen bulgular çerçevesinde, Carroll’un Sosyal Sorumluluk modeli değerlendirildiğinde yasal ve etik sorumluluklarınekonomik sorumluluklara temel oluşturması, modelin sıralamasının değiştirilmesi önerilebilir. Kurumların deneylersırasında yasal ve etik sorumluluklarını yerine getirmeleri ve deney hayvanı yerine alternatif yöntemler kullanmaları için,tüketiciler, akademik çevreler ve tüm paydaşlar olarak gerekli işbirliği sağlanabilir.