Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda duyusal işlemleme bozuklukları gelişimin en erken dönemi olan bebeklikten itibaren gözlenmekte ve bu sorunlar yetişkinlikte de devam etmektedir. Araştırmalar, otizmli bireylerin yaklaşık %80’inde duyusal işlemleme bozuklukları olduğunu göstermektedir. Bu sorunlar DSM-5’te de OSB’nin tanılanmasında kullanılan kriterler arasında yer almaktadır. Tipik gelişim gösteren çocuklar ve diğer gelişimsel yetersizlikleri olan çocuklara kıyasla, otizmli çocuklarda duyusal işlemleme sorunlarının sıklığı ve yoğunluğunun farklılık gösterdiği ifade edilmektedir. Otizmli çocuklarda duyusal işlemleme ile ilgili sorunların bilişsel, motor, sosyal ve dil becerileri gibi çeşitli alanları doğrudan ya da dolaylı olarak etkilediği düşünülmektedir. Duyusal işlemlemeye ilişkin yaşanan bu sorunların hem otizmli birey hem de aile üzerinde olumsuz etki ve deneyimlere neden olmaktadır. Ayrıca, otizmli çocukların öğrenme, okula başlama ve devam etme, günlük yaşam aktiviteleri ve toplumsal yaşama katılımlarında pek çok soruna neden olduğu da alan yazında vurgulanmaktadır. Bu çalışmada, OSB’nin temel yetersizlik alanlarından biri olan duyusal işlemleme bozuklukları ve OSB’li bireylerin davranışları üzerindeki olası etkileri incelenerek otizmli bireylerin öğrenmelerini ve günlük yaşamlarını kolaylaştırabilecek bazı önerilere yer verilmiştir.
Sensory processing disorders in children with autism spectrum disorders are observed from infancy, the earliest developmental period, and these problems persist into adulthood. Studies indicate that approximately 80% of individuals with autism experience sensory processing disorders. These issues are among the diagnostic criteria for ASD in the DSM-5. Compared to typically developing children and those with other developmental disabilities, the frequency and intensity of sensory processing challenges are distinct in children with autism. It is believed that sensory processing-related problems in children with autism directly or indirectly impact various domains, such as cognitive, motor, social, and language skills. These sensory processing challenges lead to adverse effects and experiences for both the individual with autism and their family. Furthermore, the literature highlights that children with autism face numerous challenges in learning, starting and continuing school, daily life activities, and participation in social life. This study examines sensory processing disorders, one of the primary impairments associated with ASD, and their potential impacts on the behaviors of individuals with ASD. Additionally, it includes recommendations that could facilitate the learning and daily lives of individuals with autism.