EJONS 17th INTERNATIONAL CONGRESS "Artificial Intelligence and Society: Theory to Practice", Konya, Türkiye, 21 - 22 Ağustos 2024, ss.14-15
Bu çalışmada, Rusça metinlerde interaktif kelime analizine yönelik yapay zeka (YZ) temelli bir web uygulaması tasarımı için gerekli bileşenlere ve aşamalara yer verilmiştir. OpenAI, Anthropic, Google gibi şirketler tarafından YZ modellerinin diğer yazılımlara entegre edilebilmesi için uygulama programlama arayüzü (API) çözümleri sunulmaktadır. Google tarafından ücretsiz olarak sunulan Gemini API ile uzun metinler üzerinde YZ ile işlem yapılabilmektedir. YZ API’lerinden yanıt almak için Python, Node.js ya da PHP gibi yazılım dilleri kullanılmaktadır. Bir web uygulaması geliştirebilmek için ise zorunlu olarak HTML, tercihen CSS ve JavaScript bilgisi gerekmektedir. Bu web uygulaması için bir alan adına ve kaynak kodlarının barınacağı bir sunucuya ihtiyaç duyulmaktadır; bu konuda ücretsiz çözüm olarak Vercel, Heroku gibi platformlar tercih edilebilir.
Bu uygulamanın web arayüzünde bulunan form aracılığıyla kullanıcı tarafından iletilen Rusça metin, JavaScript ile kelimelere ayrılarak butonlara dönüştürülmektedir. Kullanıcı bir kelimeye tıkladığında YZ API’sine istek yapılmaktadır. Gemini API’nin generateContent yöntemi içerisinde systemInstruction tanımlaması olarak “Kullanıcı tarafından sana iletilecek olan Rusça kelimenin Türkçe anlamını belirt, ayrıca Türkçe çevirisi ile birlikte örnek bir Rusça cümle oluştur.” şeklinde bir istem (prompt) oluşturulabilir. Bu sayede API’den Rusça kelimenin Türkçe anlamı, Rusça örnek cümle ve Türkçe çevirisi yanıt olarak döndürülecektir. Tüm bu bileşenler ve aşamalar teknik bilgisi olmayan bir öğretim elemanı için karmaşık görünse de; ChatGPT, Gemini, Claude gibi sohbet robotları (chatbots) kullanılarak bu uygulama başarılı bir şekilde geliştirilebilir.
Sonuç olarak çalışmada, YZ API’lerinin yabancı dil eğitiminde pratik bir şekilde nasıl kullanılabileceğinin gösterilmesi amaçlanmıştır. Hem öğrenciler hem de öğretim elemanları için faydalı olabilecek bu uygulama tasarımı, yabancı dil öğrenme sürecini daha etkileşimli ve ilgi çekici hale getirmede yararlı olabilir. Bu tür uygulamalar, YZ teknolojilerinin eğitim süreçlerine entegrasyonunu ve eğitim kalitesini artırmada önemli bir rol oynayabilir.
Anahtar Kelimeler: Yapay zeka, yabancı dil eğitimi, web uygulaması, API, rusça metin analizi
This study presents the necessary components and stages for designing an AI-based web application for interactive vocabulary analysis in Russian texts. Companies such as OpenAI, Anthropic, and Google offer Application Programming Interface (API) solutions to integrate AI models into other software applications. Google’s free Gemini API allows AI processing of long texts. Programming languages such as Python, Node.js or PHP are used to get responses from AI APIs. To develop a web application, HTML knowledge is mandatory, with CSS and JavaScript being preferable. This web application requires a domain name and a server to host the source code; free solutions like Vercel or Heroku can be preferred for this purpose.
The Russian text submitted by the user through a form in the web interface of this application is split into words using JavaScript and transformed into buttons. When a user clicks on a word, a request is made to the AI API. In the Gemini API’s generateContent method, a systemInstruction can be defined as a prompt: “Provide the Turkish meaning of the Russian word that will be given by the user, and also create an example Russian sentence with its Turkish translation.” This way, the API will return the Turkish meaning of the Russian word, an example Russian sentence, and its Turkish translation. Although all these components and stages may seem complex for an instructor without technical knowledge, this application can be successfully developed using chatbots like ChatGPT, Gemini, and Claude.
In conclusion, this study aims to demonstrate how AI APIs can be practically used in foreign language education. This application design, which can be beneficial for both students and instructors, may be useful in making the foreign language learning process more interactive and engaging. Such applications can play an important role in increasing the integration of AI technologies into educational processes and improving the quality of education.
Keywords: Artificial intelligence, foreign language education, web application, API, russian text
analysis