Proje 2de363: Cumhuriyetimizin 2. Yüzyılında 363 Özel Eğitim Anaokulu Personel Kapasitesinin Güçlendirilmesi Projesi


Diken İ. H., Diken Ö., Çuhadar C., Akdoğan R., Tomris G., Çelik Demirtaş S., ...Daha Fazla

8. Uluslararası Katılımlı Ulusal Disiplinerarası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi (UDEMKO2025)', Eskişehir, Türkiye, 24 - 27 Nisan 2025, cilt.1, sa.1, ss.89, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.89
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu projenin temel amacı, Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılında ülke genelindeki 363 özel eğitim anaokulunda görev yapan eğitimci personelin mesleki yeterliklerini güçlendirmektir. Proje kapsamında özel eğitim ve okul öncesi öğretmenleri ile psikolojik danışman ve rehber öğretmenlere yönelik dört ana başlıkta çevrimiçi bir mesleki gelişim programı (ANAÇEM) geliştirilecek ve etkililiği değerlendirilecektir. Bu başlıklar sırasıyla: (1) problem davranışlarla baş etme, (2) olumlu davranış kazandırma, (3) dil becerilerini destekleme ve (4) ebeveynlerin psikolojik iyi oluşunu destekleme biçiminde yapılandırılmıştır. Proje sonunda üç ana çıktı beklenmektedir: (1) yazılı kılavuz kitapçıklar, (2) videolar ve vaka sunumları, (3) modüler çevrimiçi mesleki gelişim portalı. Bu çıktıların web tabanlı, IOS ve Android tabanlı uygulamalar aracılığıyla tüm ülkeye ücretsiz sunulması hedeflenmektedir. Hem içerik hem yöntem açısından özgün olan proje, öğretmenlerin temel gereksinimlerine doğrudan yanıt veren yapısıyla diğer eğitim kademeleri için de model oluşturma potansiyeline sahiptir. MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü desteğiyle yürütülecek olan proje, gömülü desenli karma araştırma yöntemiyle 32 ay süresince üç aşamada gerçekleştirilecektir. Hazırlık (390 katılımcı), pilot uygulama (400 katılımcı) ve ana uygulama (800 katılımcı) aşamalarıyla toplamda 1590 öğretmene ulaşılacaktır. Dil gelişimi ve davranış yönetimi odaklı içeriğiyle, özel gereksinimli öğrencilerin eğitimine katkı sağlarken öğretmen, aile ve toplum düzeyinde sosyal ve ekonomik etki yaratması hedeflenmektedir. Bilimsel yaygınlık açısından da projeden çeşitli akademik yayınlar ve lisansüstü tezler üretilmesi planlanmaktadır.