3. Bilsel International Aspendos Scientific Researches Congress, Antalya, Turkey, 12 - 13 October 2024, pp.290-298
In opera
education, alongside vocal training, another significant element is the
selection of pieces that will allow students to develop both their technical
skills and artistic expression abilities, as well as the determination of an
individualized repertoire for each vocal student. In this context, repertoires
consisting of song forms such as lied, chanson, and romance, generally known as
art songs, not only help opera students improve their vocal techniques but also
contribute to the development of their artistic expression skills. The study of
German lieder, in particular, and art songs in general, assists opera students
in strengthening their breath control, accurate intonation, and expressive
power, while also contributing to the preservation of vocal health.
Works
composed in this form, especially Franz Schubert's lieder, are frequently
encountered in conservatory curricula. These types of works, which generally
contain relatively broad melodic and dynamic ranges, help opera students learn
to use their voices in a controlled and flexible manner. In this way, opera
students enhance their vocal and breath control competencies and learn to sing
more effectively in stage performances.
The
selection and study of works from the lied and art song repertoire that are
suitable for the voice of each opera student are also important for learning
the articulation characteristics and prosodic structures of different
languages. For many opera students, these types of works play a fundamental
role in expanding their repertoire while also overcoming the technical
difficulties experienced during the vocal training process. Moreover, these
works improve opera students' dramatic expression abilities, as art songs,
though sometimes quite short, typically contain deep and powerful artistic
content.
In
this context, it is clear that working on a repertoire that includes lieder and
art songs from the early years of vocal training will contribute to the
student's musical development and vocal technique. This study will analyze the
effects of lieder and art songs on the development of vocal technique and
artistic expression abilities within the framework of vocal education provided
to opera students.
Opera
sanatında şan eğitiminin yanı sıra diğer bir önemli unsur öğrencilerin hem
teknik becerilerini hem de sanatsal anlatım yeteneklerini geliştirmelerine
olanak sağlayacak eserlerin seçilmesi ve şan öğrencileri için bireysel repertuvar
belirlenmesidir. Bu bağlamda, genel olarak sanatsal şarkı olarak bilinen Lied,
şanson ve romans gibi şarkı formlarından oluşan repertuvarlar opera
öğrencilerinin şan tekniklerini geliştirmelerine fayda sağlamasının yanı sıra
sanatsal ifade becerilerinin gelişimine de katkıda bulunmaktadır. Özellikle
Alman Lied’i ve genel olarak sanatsal şarkıların da çalışılması opera
öğrencilerinin nefes kontrolü, doğru tonlama ve ifade güçlerini
pekiştirmelerine yardımcı olurken aynı zamanda ses sağlıklarının korunmasına da
katkı sağlayabilmektedir. Bu formda bestelenmiş eserler ve özellikle Franz
Schubert’e ait Lied’lerle konservatuvarların müfredatlarında sıkça
karşılaşılmaktadır. Sanatsal şarkı formunda bestelenmiş bu tür eserler genel
olarak görece geniş bir melodik ve dinamik aralık barındırdığı için opera
öğrencilerinin seslerini kontrollü ve esnek bir biçimde kullanmayı
öğrenebilmelerine yardımcı olmaktadır. Böylelikle opera öğrencileri ses ve
nefes kullanım yetkinliklerini artırmakta ve sahne performanslarında daha
etkili bir şekilde şarkı söylemeyi öğrenebilmektedirler.
Lied ve
sanatsal şarkı repertuvarından opera öğrencisinin sesine uygun eserler
seçilmesi ve çalışılması aynı zamanda farklı dillerin artikülasyon
özelliklerinin ve prozodik yapılarının öğrenilmesi açısından da önemlidir.
Birçok opera öğrencisi için bu tür eserler bir yandan öğrencinin repertuvarını
genişletirken diğer yandan şan eğitimi sürecinde yaşanabilen teknik zorlukların
aşılmasında da temel bir rol oynamaktadır. Bu formda bestelenmiş eserler opera
öğrencilerinin dramatik anlatım yeteneklerini de geliştirmektedir. Zira
sanatsal şarkılar kimi zaman oldukça kısa olabilmelerine rağmen genellikle
derin ve güçlü sanatsal içeriklere sahiptirler. Bu bağlamda şan eğitiminin ilk
yıllarından itibaren özellikle Lied ve genel olarak sanatsal şarkıları da
içeren bir repertuvarın çalışılmasının öğrencinin müzikal gelişimine ve şan
tekniğine katkı sağlayacağı açıktır.
Bu
çalışmada, opera öğrencilerine verilen şan eğitimi bağlamında Lied ve sanatsal
şarkıların ses kullanım becerisinin gelişimine ve sanatsal ifade yeteneğine
olan etkileri analiz edilecektir.