9th International Conference on Innovative Studies of Contemporary Sciences, Tokyo, Japonya, 10 - 11 Ekim 2024, ss.651-659
Bu araştırmada, Türkiye’de sanat ile ilgili enstitülerde yapılmış ve aynı zamanda uygulama içeren,
yapısöküm üzerine beş adet yüksek lisans tezi belirlenmiştir. Çalışma, benzer bir noktada ele
alındığı düşünülen “Post Yapısalcı Düşüncenin Çağdaş Resim Sanatına Yansımaları”, “Resim
Sanatında Derrida Etkisi: Yapısöküm”, “Plastik Açıdan Yapısökümcü Bir Okuma: Dada ve
Gerçeküstücülük”, “Çağdaş Sanat Pratiklerinde Yaratıcı Bir Tavır Olarak Yapıbozum” ve “Resim
Sanatında Yaratıcı Bir Tavır olarak Yapıbozum” adlı lisansüstü tezlerin incelenip konu bağlamında
benzer ve farklı yönlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amaçlarından bir diğeri de
felsefi bir yaklaşım olan yapısöküm/yapıbozum kavramının sanat alanında hem de uygulama
içeren bir tezde ne şekilde ele alındığını ortaya koymaktır. Böylelikle uygulama yapılan bir alanda
felsefi bir yaklaşım içeren tez iskeletinin nasıl oluşturulması gerektiğine dair bir çıkarım
yapılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın yöntemi olarak literatür tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada ele alınan beş tez çalışmasının ortak yönleri olarak gözlemlenen şey; düşünür Jacques
Derrida tarafından oluşturulan yapısöküm yönteminin sanat alanında kendisine nasıl yer
edindiğinin incelenmiş olmasıdır. Bu bağlamda yapısökümün resim sanatındaki etkisinin önemi
vurgulanmıştır. Ele alınan beş tezde yapılan araştırma ve inceleme doğrultusunda sanat alanında
gelinen noktada felsefi kuramların sadece metin çözümlemede değil resim okuma yöntemlerine de
dahil olduğu ve plastik sanatlar alanında bir çözümleme yöntemi olarak kullanıldığı sonucuna
varılmıştır. Bu doğrultuda yapısöküm yönteminin sanat alanında yazılan literatüre giren lisansüstü
tezler için başvurulan bir okuma yöntemi olarak kullanıldığı kabul edilebilir. Bundan sonraki
çalışmalar için bu veriler göz önüne alınabilir.