Uzaktan Eğitim Kurumları Etik İlkeleri Araştırmaları Profili: Gelecek Araştırmalar İçin Öneriler


Öztürk Başpınar N., Şen O.

ICOLDE 2021 - International Congress on Open Learning and Distance Education, Erzurum, Türkiye, 29 Eylül 2022, ss.227-239, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.227-239
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Uzaktan eğitim; pandemi öncesinde özellikle yetişkin eğitiminde kullanılan bir yöntem, teknik ve uygulama alanı olmasına rağmen pandemi döneminde çocuklar tarafından da kullanılmaya başlanmıştır. Uzaktan eğitim kapsamında şimdiye kadar gerçekleştirilen çalışmalarda; genellikle içerik düzeyindeki konuların ağır bastığı, süreçlerin ise yüzeysel olarak incelendiği görülmektedir. Ancak pandemi sonrası çerçevesi belirlenmiş standart etik ilkeleriyle birlikte yeni hedef kitle de göz önünde bulundurularak mevcut etik ilkeler yeniden ele alınmalıdır. Bu nedenle çalışmanın amacı uzaktan eğitim kurumları etik ilkelerinin ortaya konulması ve pandemi sonrası süreçler için gerekiyorsa düzeltmelerin önerilmesidir.

 

Yöntem: Çalışma üç ana veritabanının analiziyle gerçekleştirilmiştir: ScienceDirect, Web of Science ve Scopus. Bu doğrultuda “distance education” ve “ethics” anahtar kavramları kullanılarak 1248 İngilizce makale taranmış ve araştırmayla doğrudan ilgili 13 makale doküman analizi tekniğiyle incelenmiştir. Bu çalışmaların 3’ü ScienceDirect, 2’si Web of Science ve 8’i Scopus veritabanında 1990-2014 yılları arasında yapılmıştır. Kapsamdaki makaleler, uzaktan eğitim kurumları etik ilkeleri araştırmaları için genel bir harita geliştirmek amaçlamaktadır.

 

Bulgular: Makaleler; uzaktan eğitim kurumlarının etik ilkelerini inceleyen gözlem/doküman analizi (%53.84–7/13), uzaktan eğitim kurumları etik ilgilerine yönelik literatür taramaları (%30.76–4/13) ve uzaktan eğitim kurumu eğitmen ve öğrencileriyle yapılan görüşme/anket (%15.38–2/13) şeklinde gruplanmaktadır. Gerçekleştirilen çalışmanın pandemi sonrası uzaktan eğitime dâhil olan veya halen uzaktan eğitimi sürdüren kurumlara ve gelecekte bu konuyla ilgili çalışma yapacak araştırmacılara ışık tutacağı öngörülmektedir.

 

Sonuç ve Öneriler: Yapılan incelemede uzaktan ve örgün eğitim kurumları etik ilkelerinin farklı olmadığı ve daha çok yetişkin eğitimine odaklanıldığı görülmüştür. Etik ilkeleri teknoloji tabanlı uzaktan eğitim süreçleri özelinde değerlendirilmeli ve pandemi sonrası uzaktan çocuk eğitiminin artmasıyla çocuklara yönelik olarak da ele alınmalıdır.

 

Anahtar Kelimeler: Doküman analizi, Etik ilkeler, Uzaktan eğitim, Uzaktan eğitim kurumları, Yetişkin eğitimi.