BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.18, sa.37, ss.25-54, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma ortamında koklear implant kullanıcısı işitme kayıplı
öğrencilerin okuma hatalarının ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesidir.
Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmaya kaynaştırma ortamındaki 3-8. sınıflara
devam eden koklear implant kullanıcısı 15 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak; öğrenci bilgi formu, Formel Olmayan Okuma Envanterinde yer alan öyküler ve
değerlendirme formları kullanılmıştır. Araştırma verileri, betimsel olarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda, koklear implantlı öğrencilerin dilin ipucu sistemlerine ilişkin bilgiyi
kullanabildikleri, öğretimsel okuma düzeyinde işiten akranlarına benzer olarak yerine koyma,
çıkarma, ekleme, tekrarlayan hata ve karmaşık hata türlerinde okuma hataları yaptıkları, hata
sayısının okuduğunu anlatma ve sorulara cevap verme puanlarına yansımadığı, ancak anlam
değiştiren hataların okuduğunu anlamayı etkilediği görülmüştür. Araştırma bulgularına
dayanarak kaynaştırma ortamındaki koklear implantlı öğrencilerin okuma hatalarını düzeltme,
okuduğunu anlatma ve soru cevap ilişkilerine yönelik destek eğitime ihtiyaç duydukları
söylenebilir.