Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.23, no.1, pp.666-697, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmanın amacı, ChatGPT uygulamasının ve altyapısını oluşturan GPT 4 mimarisinin
Türkiye’de açık ve uzaktan öğrenme alanı için potansiyel kullanım alanlarını, karşılaşılabilecek
güçlükleri ve olası sorunları uzman görüşleri ve ChatGPT’nin kendi çıkarımları doğrultusunda
incelemektir. Uzman ve ChatGPT görüşlerinin temel nitel araştırma deseni ile karşılaştırılması ve
sentezlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma kümesini oluşturacak en az 12
uzmanın, açık ve uzaktan öğrenme alanında ChatGPT ve benzeri yapay zekâ uygulamalarının (a)
hangi sorunları çözmek için nasıl kullanılabileceğini düşündükleri, (b) kullanımında ne tür
güçlüklerle karşılaşılabileceğini öngördükleri, (c) kullanımının ne tür sorunlar ortaya
çıkarabileceğini düşündükleri araştırılmıştır. Ayrıca uzmanların açık ve uzaktan öğrenme alanında
ChatGPT ve benzeri yapay zekâ uygulamalarının kullanımına, güçlüklere ve sorunlara yönelik
görüşleri ile ChatGPT uygulamasının aynı konularda sunduğu bilgiler arasında ne tür benzerlik ve
farklılıkların olduğu da gözlemlenmeye çalışılmıştır. Alan uzmanlarıyla yapılan görüşme sonunda
alan uzmanlarının bu yeni teknolojinin kullanımına karşın olumlu düşüncelerinin olduğu öğrenme
süreçlerinde var olan alışkanlıkları değiştirebilme potansiyelinin olduğu üzerinde durulmuştur.
Çalışma sonunda, ChatGPT’nin içerik geliştirmeyi desteklemek, kişiselleştirilmiş geribildirim
sağlamak, ölçme değerlendirme sistemini güçlendirmek, etkileşimli öğrenme deneyimleri
tasarlamak, uyarlanabilir öğrenme yollarının geliştirilmesi alanlarında açık ve uzaktan öğrenme
süreçlerinde değişim ve gelişim yaratma potansiyeli olduğu görülmektedir. Ancak bu konuda
yürütülecek politikaların ve uygulamaya dönük mevzuatın hazırlanması gerektiği belirtilmiştir.