Journal of Recreation and Tourism Research, cilt.7, sa.4, ss.592-612, 2020 (Hakemli Dergi)
Günümüzde
sağlıklı, yerel, ekolojik gıda bilinci oluşmakta ve insanların bu bilinç ile
tüketimleri şekillenmektedir. Yerel tüketimlerin; bölgede sosyal, ekonomik ve
çevresel etkileri olduğu; kırsal kalkınma ve sürdürülebilir yerel tarıma da
katkıları olduğu bilinmektedir. Bu araştırmada, tüketici algı ve davranışlarını
yerel, millî ve ithal gıdalar yönüyle incelemek amaçlanmaktadır. Sosyo-ekonomik
tabakalama yöntemi ile belirlenen katılımcıların altısı akademisyen, altısı
memur ve altısı da genel işler çalışanıdır (n= 18). Araştırmada gönüllü olarak
yer alan bireylerden oluşan ilk grup düşük, ikincisi orta ve üçüncüsü ise
yüksek ekonomik gelir grubundadır. Bireylerin yaşları 26 ile 48 arasında değişmektedir;
10’u evli ve sekizi bekârdır. Nitel araştırma deseniyle toplam üç odak grup
görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Görüşmelere yerel, millî ve ithal gıdalar ile
ilişkili altı temada içerik analizi yapılmıştır. Bunlar maliyet, yaşam biçimi,
gıda kalitesi, seçim, tüketici milliyetçiliği ve çiftçilerdir. Katılımcılar
yerel ve millî gıdaları ithal gıdalara nazaran daha fazla tercih etmektedirler.
Ayrıca katılımcılar yerel gıdaların daha lezzetli ve çok daha taze oldukları
algısına sahiptirler. Buna rağmen ithal gıdaların daha ucuz olması durumunda
ithal olanları tercih etmektedirler. Sosyo-ekonomik gruplar arasında anlamlı
farklılıklar mevcuttur. Genellenebilir sonuçlar için daha fazla nitel ve nicel
paralel çalışmalar yürütülmesi önerilmektedir.
Nowadays
people conscious about healthy, local and ecological foods and consume on that
way. It is known that local consumption effects society, economy and
environment; and of course, improve rural development and sustainable local
agriculture. In this study, it is aimed to examine consumer perceptions and
behaviors in terms of local, national and imported foods. Six of the
participants are academicians, six are civil servants and six are general
affairs employees determined by the socio-economic stratification method (n=
18). The first group of individuals in the study is in the low, the second in
the middle and the third in the high-income group who voluntary participated.
The ages of individuals vary between 26 and 48; 10 of them are married and
eight are single. A total of three focus group interviews were conducted with a
qualitative research pattern. Content analysis identified in six relevant
themes. These were cost, lifestyle, food quality, choice, consumer
ethnocentrism and farmers. Participants prefer local and national foods more
than imported foods. Also, they have a perception on local foods are more
delicious and fresher. Even so they prefer imported foods if they cheaper. There
are significant differences between socio-economic groups. It is suggested that
to carry out more qualitative and quantitative parallel studies.