Aşçılık Öğrencilerinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğrenimi Sürecinde Kültürel Aracılık Rolleri


Doğan M., Ünlü D., Şallı G., Güldemir O., Türker M. S., Yavaşlar E., ...Daha Fazla

Uluslararası Türk Dünyasında Kültürel Miras ve Aktarımı Sempozyumu, Denizli, Türkiye, 23 - 25 Ekim 2025, ss.1-16, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-16
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, aşçılık öğrencilerinin Türkçenin yabancı dil olarak öğreniminde üstlendikleri kültürel aracılık rollerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma deseninde yürütülen araştırmada, altı aşçılık öğrencisi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular, öğrencilerin yabancı öğrencilere Türk mutfağına özgü yemekleri anlatma ve uygulamalı olarak gösterme süreçlerinde görsel yöntemlerin iletişimi kolaylaştırdığını ortaya koymuştur. Katılımcılar, bu süreçte kendi kültürlerini tanıtmanın kendilerinde gurur ve motivasyon yarattığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, bazı yemek terimlerinin karşılığını bulmada ve kültürel farklılıkları açıklamada zorluk yaşandığı da ifade edilmiştir. Öğrenciler, Türk mutfağının kültürel yönlerini aktarırken kendi kültürel farkındalıklarının arttığını, kişisel gelişimlerine katkı sağladığını ve yabancı öğrencilerin ilgisinin kendilerini motive ettiğini dile getirmiştir. En belirgin bulgu, öğrencilerin mutfak aracılığıyla bir “kültürel köprü” olduklarını hissetmeleridir. Sonuç olarak, aşçılık öğrencilerinin deneyimleri, dil öğrenim sürecinde mutfak uygulamalarının kültürel aracılık rolünü güçlendirdiğini ve Türkçe öğretimine özgün katkılar sunduğunu göstermektedir.

This study aims to examine the cultural mediation roles that culinary students play in learning Turkish as a foreign language. In this qualitative research, semi-structured interviews were conducted with six culinary students, and the data obtained were analyzed using thematic analysis. The findings revealed that visual methods facilitated communication when students explained and demonstrated dishes unique to Turkish cuisine to international students. Participants stated that introducing their own culture during this process created pride and motivation. However, they also expressed difficulty in finding the meanings of some culinary terms and explaining cultural differences. Students stated that conveying the cultural aspects of Turkish cuisine increased their own cultural awareness, contributed to their personal development, and motivated them by the interest of international students. The most significant finding was that students felt they were acting as a "cultural bridge" through the kitchen. Consequently, the culinary students' experiences demonstrate that culinary practices strengthen the cultural mediation role in the language learning process and offer unique contributions to Turkish language teaching.