5 th International Conference on Educational Technology and Online Learning – ICETOL 2025, Balıkesir, Türkiye, 26 - 29 Ağustos 2025, ss.144, (Özet Bildiri)
Günümüzde teknolojik gelişmeler, bireylerin günlük yaşam alışkanlıklarından toplumsal yapıya kadar birçok alanı etkilemekte ve bu alanlarda değişimlere yol açmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişimler; eğitim, sağlık, iletişim ve sosyal ilişkiler gibi alanlarda bireylerin yaşamını etkileyen büyük değişimlere yol açmakta ve teknolojide gerçekleşen bu gelişmelerin etkileri, bu teknolojilerin bilinçli kullanımı ile doğrudan ilişkilidir. Bu çalışmada, 2024 yılında yayımlanan 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında teknolojinin bilinçli ve bilinçsiz kullanımının toplumsal hayata etkileri eğitim, sağlık, iletişim ve sosyal ilişkiler bağlamında ele alınmaktadır. Bu araştırmanın amacı; 2024 yılında yayımlanan 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında teknolojik gelişmelerin nasıl ele alındığını, bu gelişmelerin hangi bağlamlarda sunulduğunu, öğrencilere hangi beceri ve değerleri kazandırmayı hedeflediğini ve hangi anlatım biçimleri aracılığıyla yer verildiğini analiz ederek ortaya koymaktır. Bu araştırmada 2024 yılında yayımlanan 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında teknolojik gelişmelerin ele alınışını değerlendirmek üzere şu sorulara yanıt aranmaktadır: 1. Teknolojinin bilinçli kullanımına yönelik içerikler 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında hangi anlatım biçimleriyle (metin, görsel, etkinlik, infografik vb.) sunulmuştur? 2. Kitapta yer verilen teknolojinin bilinçli kullanımına ilişkin içerikler, hangi becerilerin (dijital okuryazarlık, eleştirel düşünme, problem çözme vb.) geliştirilmesine yönelik olarak kurgulanmıştır? Araştırmanın ilk bulgularına göre, 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında, teknolojinin bilinçli kullanımına yönelik içerikler ağırlıklı olarak örnek haber metinleri aracılığıyla, öğrencilerin eleştirel düşünme ve sorgulama becerilerini gelişmeyi hedefleyen biçimde yer verildiği görülmektedir. Anahtar sözcükler: Sosyal bilgiler, bilinçli teknoloji kullanımı, eleştirel düşünme