KÂR AMACI GÜTMEYEN TELEVİZYON KANALLARININ KURUMSAL İTİBARI: TRT ÖRNEĞİ


Creative Commons License

TAŞDELEN B., EROĞLU D. T., TAŞLI H.

İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.32-55, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İzleyicilerle iletişim, kurumsal stratejinin merkezi bir odağı haline gelmiştir. Bir kurumu daha şeffaf hale getiren herhangi bir iletişim, paydaşların faaliyetlerini daha sağlıklı bir şekilde değerlendirmesini sağlayarak iyi bir itibar kazanmalarını neden olmaktadır. Bu çalışmada sosyo-demografik özelliklerin kâr amacı gütmeyen kurumlar arasında yer alan ve kamu hizmeti yayıncılığı yapan TRT’nin kurumsal itibarını oluşturmadaki rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. TRT’nin kurumsal itibar algısını RepTrak ölçeğinden faydalanılarak ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma, Karadeniz bölgesinde yaşayan ve kolayda örneklem yoluyla belirlenen 385 kişiyle veri toplama aracı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda başarılı itibar yönetimi özellikle evli kadın katılımcılar arasında anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmektedir. Analiz yenilikçilik ve vatandaşlık alt boyut puanlarının yüksek eğitimli katılımcılar için önemli olduğunu göstermektedir. Ayrıca kurumun itibar algısının aylık geliri 2001-5000TL arası olan katılımcılar arasında daha yüksektir. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, izleyicilerin TRT’nin yenilikçi yaklaşımı ve vatandaşlığa yönelik uygulamalarıyla kurumsal entegrasyonunu ve kurumsal sadakatini pekiştirdiği söylenebilir.
Research on nonprofits has increased over the past two decades, and many nonprofits have expanded and improved their efforts to influence public policy in ways they believe will benefit society. Communication with the audience has become a central focus of the corporate strategy. Overall, the relationship between reputation and the media is an important factor for public broadcasters to build valuable stakeholder relationships and gain the trust of their target audience. While public broadcasters focus on financial sustainability, they strive to maintain or increase their audience share. Any communication that makes an organization more transparent causes stakeholders gain a good reputation by enabling them to evaluate their activities in a healthier way. The question of whether individuals of all types base their perceptions of reputation on the same set of core dimensions is heavily debated not only in for-profit organizations but also in the context of non-profit organizations. This study, situated between sociodemographic characteristics of nonprofit institutions and public service broadcasting role in the creation of corporate reputation that has tried to determine the TRT. The study will help the overall assessment of TRT's reputation, that is, its ability and willingness to meet the expectations of the audience among its stakeholders, in terms of its past, present and future management. This research, which aims to reveal the corporate reputation perception of TRT by using the RepTrak scale, was carried out using a data collection tool with 385 people living in the Black Sea region and determined by easy sampling. Therefore, it shows that successful reputation management is important especially for elderly and high-income participants, and for highly educated participants in the working environment sub-dimension. According to the participants, the workplace and environment dimension is the highest dimension of the institution's reputation perception. The ground on this result, TRT fulfills its responsibilities towards the environment and reinforces its corporate integration and corporate loyalty with its practices for its employees.