VII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 27 - 29 Nisan 2017, ss.1-2
İşitme kayıplı
öğrenciler, ilkokuma sürecinde harf ses ilişkisi kurmada sesleri birleştirme ve
bölmede sözcüğün anlamına ulaşmada ve okuduklarını anlamada çeşitli zorluklar
yaşamaktadırlar. İlkokuma yazma öğretiminde ülkemizde 2006 yılından bu yana
parçadan bütüne yaklaşımlarından biri olan Ses Temelli Cümle Yöntemi
kullanılmaktadır. Ders programında belirlenen etkinlikler; dinleme, konuşma,
okuma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu olmak üzere beş öğrenme alanı ile iç
içe olacak şekilde yapılandırılmıştır. Bu bildiride, kaynaştırmada ilkokul 1.
sınıfa devam eden işitme kayıplı bir öğrencinin ilkokuma yazma becerilerinin
gelişimini desteklemek amacıyla hazırlanan etkinlikler ele alınmıştır.
Araştırma, eylem araştırması şeklinde desenlenmiştir.
Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ilkokulda gerçekleştirilen
araştırmanın katılımcılarını ilkokul 1. sınıfa devam eden işitme kayıplı bir
öğrenci, sınıf öğretmeni, araştırmacı ve geçerlik komitesi üyeleri
oluşturmaktadır. Araştırma verileri; görüşmeler, araştırmacı günlüğü, ders
planları, derslerin değerlendirmeleri, geçerlik ve güvenirlik komitesi
kayıtları ile toplanmaktadır. Uygulamalar, 05 Ekim 2016 tarihinde başlamıştır.
Araştırma süreci geçerlik komitesi tarafından izlenmekte, değerlendirilmekte ve
uygulamaya yönelik önerilerde bulunulmaktadır. Çocuğun performansından yola
çıkılarak yapılan bu öneriler, uygulama için hazırlanacak materyalleri ve
uygulama sürecinde kullanılacak stratejileri içermektedir.
Devam eden araştırma sürecinde; hikaye anlatma, sıralı
kartlardaki olayların paylaşılması, hikaye okuma, tekerleme çalışmaları, sesi
ayırt etme ve harf ses çalışması gerçekleştirilmektedir. Hikaye anlatma, sıralı
kartlardaki olayların paylaşılması ve hikaye okuma etkinlikleri; öğrencinin
olayları anlatmasına, deneyimlerini paylaşmasına, neden sonuç ilişkisi
kurmasına ve olayları tahmin etme becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktadır.
Tekerlemeler, sesbilgisel farkındalığının gelişimine katkı sağlayan
etkinliklerdir. Bu etkinliklerle birlikte yürütülen sesi ayırt etme, harf-ses
çalışmaları ve cümleye ulaşma çalışmaları, çözümleme becerilerinin edinimine
hizmet etmektedir.