HEDEF KİTLESİ PRESBİYOPLAR OLAN GRAFİK ÜRÜNLERDE TİPOGRAFİK ERİŞİLEBİLİRLİK


ERARSLAN TURHAN A.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, cilt.14, sa.2, ss.372-385, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Presbiyopi yaşlanmaya bağlı olarak gelişen bir göz kusurudur. Yaşlanmanın etkisi ile göz merceğinin mesafeye göre kendini ayarlama kabiliyetinin azalması, kişilerin yakındaki nesneleri net bir biçimde görememelerine neden olur. Yakındaki nesneleri net görememenin en önemli sonuçlarının başında ise yakın mesafedeki yazıları okumakta güçlük çekme sorunu gelir. Bu durum, yalnızca bir konfor sorunu olmakla kalmayıp, kişilerin sosyal ilişkilerini ve duygu durumlarını etkileyebilmekte, ayrıca küresel bazda ekonomik kayıplara da yol açmaktadır. Bu çalışma, presbiyopiden etkilenen bireyler için grafik tasarımın erişilebilirlik boyutlarını tipografik çerçeve içerisinde incelemektedir. Araştırma, yaşlanan nüfusun görsel ihtiyaçlarını karşılamak için tipografik tasarımın, yazı tipi boyutu, x yüksekliği, yazı tipi ağırlığı ve biçim gibi önemli unsurlarını derinlemesine ele almaktadır. Çalışma, presbiyopiden mustarip kullanıcıların okuma deneyimlerini iyileştirmek için kullanılabilecek çeşitli tasarım tercihlerini ve yaklaşımlarını tartışırken, bu yaklaşımların hedef kitleye yönelik tasarımlarda nasıl uygulanabileceğini de irdelemektedir. Çalışma, tipografi tasarımının presbiyopik bireylerin okuma deneyimlerini nasıl iyileştirebileceğini ve bu süreçte karşılaşılan zorlukları da göz önünde bulundurmaktadır. Yazı tipi seçimi, satır uzunluğu, kelime aralığı ve renk kontrastı gibi faktörlerin okunabilirlik üzerindeki etkilerini tartışırken, gerçek grafik ürünler aracılığıyla söz konusu tercihlerin görsel sonuçlarını da örneklendirmeyi amaçlamaktadır. Özellikle hedef kitlesinin çoğunluğu presbiyopik kişilerden oluşan grafik ürünlerin tasarımında tipografik açıdan kaçınılması gereken tercih ve uygulamalar vurgulanmaktadır. Bu çalışma grafik tasarımcıların ve dijital içerik üreticilerin, tasarımlarındaki tipografik öğeleri, yaşlanan nüfusun ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde nasıl uyarlamaları gerektiği konusunda önemli bilgiler sunmaktadır. Böylece tipografi tasarımının sadece estetik bir değer olma amacı taşımadığını, aynı zamanda toplumun farklı kesimlerinin erişilebilirlik ve okunabilirlik ihtiyaçlarını karşılamada kritik bir rol oynadığını da vurgulamaktadır. Bu bağlamda, çalışma, grafik tasarımın erişilebilirlik yönüne dair farkındalığın ve uygulamaların artırılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Presbyopia is an eye defect that develops due to aging. With the effect of aging, the ability of the lens of the eye to adjust itself according to the distance decreases, causing people to be unable to see nearby objects clearly. One of the most important consequences of not being able to see nearby objects clearly is the difficulty in reading text at close range. This condition is not only a comfort issue, but can also affect people's social relationships and emotional state, as well as cause economic losses on a global scale. This study examines the accessibility dimensions of graphic design for individuals affected by presbyopia within a typographic framework. The research takes an in-depth look at important elements of typographic design such as font size, x-height, font weight and form to meet the visual needs of an aging population. It discusses various design choices and approaches that can be used to improve the reading experience of users suffering from presbyopia and explores how these approaches can be applied to design for the target audience. The study also considers how typographic design can improve the reading experience of presbyopic individuals and the challenges encountered in this process. While discussing the effects of factors such as font choice, line length, word spacing and color contrast on readability, it also aims to illustrate the visual consequences of these choices through real graphic products. In particular, the preferences and practices that should be avoided typographically in the design of graphic products, the majority of whose target audience consists of presbyopic people, are emphasized. This study provides important information on how graphic designers and digital content producers should adapt typographic elements in their designs to meet the needs of the aging population. Thus, it emphasizes that typographic design is not only intended to be an aesthetic asset, but also plays a critical role in meeting the accessibility and readability needs of different segments of society. In this context, the study aims to contribute to raising awareness and practice of the accessibility aspect of graphic design.