Sosyal Bilimler ve Sağlık Bülteni, cilt.4, sa.9, ss.25-42, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, Eskişehir’de 2018-2019 yıllarında karma yöntemle
ve açımlayıcı sıralı desende yürütülmüş olan bir alan araştırmasının verileri
üzerinden hasta hakkının ihlal edildiğini düşündüğü halde herhangi bir
başvuruda bulunmayanların bu davranışlarının nedenlerini anlamayı
amaçlamaktadır. Nicel araştırmada Eskişehir’de 782 kişilik temsili bir
örneklemden anketle veri toplanmıştır. Daha sonra yapılan nitel araştırmada
amaçsal örnekleme tekniğiyle seçilmiş olan 12 katılımcıyla yapılandırılmış
mülakat yapılmıştır. Bulgular bu davranışın ya şikayetin ciddiye alınmayacağı
endişesinden, ya da şikayet etmenin hasta açısından bir bedeli olacağı
düşüncesinden kaynaklandığını göstermektedir. Hem endişe hem de bedel temasının
altında ekonomik, statüsel ve bürokratik temeller olduğu gözlenmiştir.
Aiming to understand the reasons for the behavior of those
who think that their patient rights have been violated but do not make any
application of complaint, this study draws through the data of a field research
conducted with a mixed method and explanatory sequential design in Eskişehir in
2018-2019. In the quantitative research, data was collected through a survey
from a representative sample of 782 people in Eskişehir, and in the qualitative
research, a structured interview was conducted with 12 participants selected
with the purposeful sampling technique. Findings show that this behavior arises
either from the concern that the complaint will not be taken seriously or from
the idea that complaining will have a cost for the patient. It has been
observed that there are economic, status and bureaucratic foundations
underlying both the theme of concern and cost.