OMBUDSMANLIK KURUMUNUN ETKİNLİĞİNİNKURUM KARARLARI ÜZERİNDEN İNCELENMESİ


YILMAZ A., AKDEMİR D.

Ombudsman Akademik, cilt.7, sa.13, ss.15-55, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 13
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Ombudsman Akademik
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.15-55
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ombudsmanlık Kurumu 2012 yılında faaliyete geçmiş ve 2013 yılından bu yana şikâyet başvurularını sonuca bağlayan bir kamusal denetim mekanizmasıdır. Kurum, söz konusu denetlemeyi hem bir kamusal denetleme aracı olarak hem de bir insan hakkı kurumu olarak gerçekleştirmektedir. Ombudsmanlık Kurumu, vatandaş ve kamu kurumları arasındaki sorunları ücretsiz ve dostane bir şekilde çözmektedir. Böylece Kurum, adaletin tesis edilmesine katkı sunmakta ve yargının yükünü hafifletmektedir. Kuruma gelen şikâyet başvuruları inceleme ve araştırma süreci sonunda ret kararı, tavsiye kararı, dostane çözüm kararı, karar verilmesine yer olmadığına dair karar gibi karar türlerinden biri verilerek sonuca ulaştırılmaktadır.Çalışmada Ombudsmanlık Kurumu tarafından verilen kararlar dikkate alınarak; kurumun yaptırım gücü, uzmanlaşma alanı, arabuluculuk rolü, adaleti tesis etme, kamuyu koruma gibi kriterler bağlamında kurumsal etkinliği ele alınmıştır.
The Ombudsman Institution was established in2012. It is a public audit mechanism that con cludes complaint applications since 2013. The institution carries out the audit task both as a publicaudit mechanism and as a human rights institu tion. The Ombudsman Institution solves the problems between citizens and public institutions ina free and friendly manner. Thus, the Institutioncontributes to the establishment of justice andrelieves the burden of the judiciary. Complaintapplications submitted to the institution are firstsubjected to an examination and investigationprocess. At the end of this examination and research process, one of the decision types such as“refusal decision”, “recommendation decision”,“amicable settlement decision” and “decisions asto no ground exists for taking decision” is givenand then the complaint application is concluded. In the study, the decisions made by the Ombudsman Institution were taken into account. In thisframework, the Institution’s institutional effectiveness was analyzed in the context of criteria such assanction power, specialization area, mediation role,establishing justice, and protecting the public.