Pandemide Yönetici Olmak: Yükseköğretimde Yönetici Deneyimlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

GÜNDÜZ M., YAVUZ M., CILLIGOL KARABEY S., UĞURHAN Y. Z. C., Kurşun E., KARAMAN S., ...Daha Fazla

Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.440-454, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.5961/higheredusci.1307016
  • Dergi Adı: Yükseköğretim ve Bilim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.440-454
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmanın amacı Pandemi Dönemi (PD) acil uzaktan öğretim sürecinde yönetici deneyimlerinin incelenmesidir. Karma araştırma desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılarak yapılan bu araştırmanın nicel kısmında tarama yönteminden, nitel kısmında durum çalışmasından faydalanılmıştır. Çalışma kapsamında yükseköğretimde yöneticilerin deneyimlerinin incelenmesi amacıyla üniversite yöneticilerinden, üniversite yöneticilerinin aldıkları kararlar ve genel yaklaşımlarına yönelik görüşleri edinmek için ise öğretim elemanları ve öğrencilerden veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda veriler anket yoluyla toplanırken nitel boyutunda ise odak grup görüşmelerinin yanı sıra üniversite resmi web sayfaları, duyurular ve sosyal medya hesapları incelenerek veriler toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen nicel veriler betimsel olarak, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında Pandemi Dönemi yöneticilerin karar alma sürecinde Pandemi Dönemi öncesindeki uzaktan eğitim deneyiminin, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kararların, süreç içerisindeki izleme ve değerlendirme raporlarının ve öğretim elemanı, öğrenci ve ilgili birimlerin taleplerinin dikkate alındığı görülmektedir. Bu unsurlar göz önünde bulundurularak Pandemi Dönemi acil uzaktan öğretim sürecinde alt yapı hazırlama, gerekli görülen uygulamalar için insan kaynağı temini, kurumsal destek faaliyetlerine yönelik kararlar aldıkları görülmektedir. Ancak süreç içerisinde özellikle insan kaynağı temin etmekte ve öğretim elemanlarını yönlendirme ve ölçme değerlendirme araçlarının güvenliğini sağlama noktasında zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Süreç içerisinde yaşanan bu zorluklar çeşitli durumlarda müdahalelerde bulunmayı da gerekli kılmıştır. Bu durumlar sınav düzenlemeleri, canlı ders düzenlemeleri, ders materyali hazırlamaya yönelik beklentilerde değişiklikler, öğretim elemanı ve öğrencileri destekleme türlerinde değişikliğe gidilmesi şeklindedir. Pandemi Dönemi acil uzaktan öğretim sürecinde yöneticilerin genel olarak yaklaşımı ve aldıkları kararlar bağlamında düşünüldüğünde öğretim elemanlarının sürece ilişkin görüşlerinin öğrencilere göre daha olumlu olduğunu söylemek mümkündür. Öğrencilerin teknik ve akademik ihtiyaçlarının giderilmesi gerekliliğinin bu görüşleri etkilediği görülmektedir.
T he aim of the study is to examine the experiences of administrators in the emergency distance education process during the Pandemic Period. In the quantitative part of this research, which was conducted using the exploratory sequential design from mixed research designs, the survey method was utilized and the case study was utilized in the qualitative part. Within the scope of the study, data were collected from university administrators in order to examine their experiences, and from faculty members and students in order to obtain their views on the decisions taken by university administrators and their general approaches. In the quantitative dimension of the study, data were collected through questionnaires, while in the qualitative dimension, data were collected through focus group interviews as well as examining university official web pages, announcements and social media accounts. The quantitative data obtained from the study were analyzed descriptively and qualitative data were analyzed by content analysis method. Within the scope of the study, it is seen that in the decisionmaking process of Pandemic Period administrators, the distance education experience before Pandemic Period, the decisions determined by Council of Higher Education, the monitoring and evaluation reports during the process, and the demands of the instructors, students and related units are taken into consideration. Considering these factors, it is seen that Pandemic Period administrators make decisions regarding infrastructure preparation, human resource supply, human resource supply for necessary applications, and institutional support activities in the emergency distance education process. However, they stated that they had difficulties in providing human resources and directing the instructors and ensuring the safety of measurement and evaluation tools during the process. These difficulties experienced during the process made it necessary to intervene in various situations. These cases were in the form of exam arrangements, live lesson arrangements, changes in expectations for preparing course materials, and changes in the types of support for instructors and students. Considering the general approach of the administrators and the decisions they take in the Pandemic Period emergency distance education process, it is possible to say that the views of the lecturers on the process are more positive than the students. It is seen that the necessity of meeting the technical and academic needs of the students affects these views.