ÖRGÜN VE YAYGIN EĞİTİMDE SANATIN ROLÜ: LÜBNAN MODELİYLE ÇOK KÜLTÜRLÜ TOPLUMLARDA KÜLTÜRELMİRASI KORUMA


Creative Commons License

Güncan Ö., Çelik D.

cilt.7, sa.4, ss.874-900, 2024 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.51576/ymd.1562672
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, EBSCO Education Source, RILM Abstracts of Music Literature, Index Copernicus, Root Indexing, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.874-900
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanatın tüm dalları arasında müzik; bir milletin kültür yapısının, ideolojik bakış açısının, toplumsal karakterinin ve değerlerinin şeffaf bir biçimde yorumlanmasını sağlamaktadır. Arthur Schopenhauer ve Friedrich Nietzsche’de müziğin diğer sanat formlarından daha derin, evrensel ve doğrudan etkili bir araç olduğunu öne sürmüş, insan duygularını etkileyen güçlü bir ifade biçimi olduğunu savunmuşlardır. Toplumsal ve bireysel yaşamda büyük etkiye sahip olan iletişim, kültürel mirasın nesilden nesile aktarılmasında, bununla birlikte örgün veya yaygın öğrenme faaliyetlerinde de önemli bir konumdadır. Bu anlamda sanat eğitiminin, öğrencilerin bilgiye ulaşma yolunda sağladığı çeşitlilik, karar verme ve sorun çözme becerilerinde alternatif bir süreç olduğu  yadsınamaz bir gerçektir. Sosyal ve sivil hayatta görüşlerin paylaşılıp, tartışılabilecek birlikteliklerin sağlanması, eleştirel düşünmenin gelişimine katkı sağlamasına teşvik eden çalışmaları yürütmek üzere sanat eğitiminin örgün ve yaygın öğrenme faaliyetlerine yönelik fırsatlar sağladığı gözlemlenmektedir. Eğitim konusunda çok gelişmiş olan Lübnan, matematik ve fen eğitimi alanlarında dünyanın dördüncü ülkesi konumunda yer almaktadır. Lübnan’ın jeopolitik konumu ve kozmopolit etnik yapısı ülkenin tarihine olduğu kadar kültürel yapısına da büyük etki sağlamıştır. 500 yıl boyunca Osmanlı egemenliğinde olan Lübnan’da, Osmanlı kültürünün etkisi günümüzde hala etkisini sürdürmektedir. Çalışmada örnek alınacak Lübnan modeli, ülkelerarası kültür birliğini sağlaması anlamında seçilmiş olup, örgün ve yaygın öğretim faaliyetlerinde sanat eğitimi ile bilgi-beceri ve yaratıcılık gibi yeterliliklere imkân vermesi, aynı zamanda bu yetkinliğin güçlenmesi, farklı kültür ve ülkeler hakkında farkındalığın arttırılması ve uluslararası ağların oluşturulması gibi amaçlar gözetilmektedir.