Sağlık Hizmeti Öncesi İletişim Süreci ve Yeni Medya


Creative Commons License

Onursoy S., Sunay Y.

Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.138-155, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini, Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.138-155
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

eni medya dijital ortamda bulunanlara ve sağlık kuruluşlarına yüksek iletişim fırsatı ve çift taraflı etkileşim olanağı sunmaktadır. Sağlık kurumlarının yüksek kaliteli hizmet sunmak, bu doğrultudaki politikalarını oluşturmak, ileri bakış açısını gözler önüne sermek ve güven oluşturmak gibi hedeflerine ulaşmak için bu dijital ortamda bulunmaları gerekli ve avantajlıdır. Ancak yeni medyanın sağlık iletişimindeki boyutu eleştirel bakış açısıyla değerlendirilebilir. Bu nitel bir araştırmadır. Yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği çerçevesinde potansiyel hastaların, sağlık kurumlarıyla iletişime geçme öncesinde kendilerine gerekli olan branşı saptama, danışma, bilgi alma, doktor bulma vb. konularda ne tür aşamalardan geçtiği, bu aşamalarda hastaların nasıl ve kimler tarafından yönlendirildiği, internetin ve etkileşim özelliğinin bu aşamadaki rolü, yeni medya ortamlarının bu aşamadaki olumlu ve olumsuz payı, kullanıcıların bakış açısından dijital ortamın yardım yeterlilikleri değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, hastaların bilgilendirilme ve bilgi isteme, sağlık kuruluşu ve personelini seçme, güvenli ortamda sağlık hizmeti alma, vb. gibi hasta hakları bilinci de değerlendirilmektedir. Yüz yüze görüşmeler, az bilinen olgu ve karmaşık süreçleri açığa çıkarmak ve katılımcıların algılarına rasyonel bir çerçeve oluşturmak amacıyla bu açıklayıcı çalışmada kullanılmaktadır. Araştırma sonuçlarında, katılımcıların belirttiği tekrar eden durum ve olaylar, kendi durumlarında tespit ettikleri sorunlar temelinde sağlık okuryazarlıklarının yetersizliği vurgulanmaktadır. Sağlık hizmetleri sunumunda teknolojik ilerlemelerden faydalanılması, online rehberliklerin artırılması sağlık iletişiminin gerçekleştirilmesinde fayda sağlayacaktır.
Anahtar kelimeler: Sağlık iletişimi, yeni medya, sosyal ağlar, e-sağlık hizmetleri.

Pre-Health Communication Process and New Media ABSTRACT The new media offers those, in the digital environment and health institutions, high communication opportunities and double-sided interaction. Health institutions are required and advantageous in this digital environment in order to reach their goals such as providing high quality services, creating their policies in this direction, revealing their forward perspective and establishing trust. However, the extent of the new media in health communication can be evaluated from a critical perspective. This is a qualitative research. Within the framework of the semi-structured interview technique, the users are evaluated before contacting the health institutions, determining the required branch, consultation, getting information, finding a doctor, etc. At the same time, what kind of stages he went through on these issues, how and by whom patients are guided at these stages, the role of the internet and its interactivity at this stage, positive and negative role of new media environments at this stage, aid qualifications of the digital environment are evaluated from the users point of view and etc. In this context, informing patients and requesting information, choosing the health institution and staff, receiving health care in a safe environment, etc. Patient rights awareness is also evaluated. In explanatory studies, face-to-face interviews provide a rational framework for participants' perceptions in revealing little-known facts and complex processes. The interviews are made face to face and voice recording is taken during the interviews. Throughout the research, the recurring situations and events that the participants state, the problems and examples they find in their own situation are taken into consideration.