Turist Rehberliği Mesleğinde Rekabet Belirsizliği: Adaylar İçin Fırsatlar ve Riskler


Demir F., Yetgin Akgün D.

7. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Kongresi, Gazimagusa, Kıbrıs (Kktc), 21 - 25 Mayıs 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gazimagusa
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, belirsizlik yönetimi teorisi bağlamında, turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin iş gücü piyasasındaki rekabet belirsizliğine yönelik algılarını ve bu algıların mesleki yönelim ile kariyer planlamalarına etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Özellikle belirsizlik karşısında geliştirilen stratejilerin, fırsatları değerlendirme ve riskleri yönetme süreçlerindeki rolü derinlemesine incelenmektedir.

Literatür Taraması: Rekabet belirsizliği, kırılgan hizmet sektörlerinde kariyer planlayanlar için önemli bir stres kaynağıdır (Greičiūtė, 2023). Turist rehberliği gibi rekabetin yoğun olduğu alanlarda ise mesleki yönelim ve kariyer planlarını doğrudan etkileyebilmektedir (Tsaur & Lin, 2014). Mevcut literatürde, Çevresel belirsizliklerin bireylerin kariyer kararları üzerindeki etkisi çeşitli disiplinlerde ele alınmıştır. Dugas, Buhr ve Ladouceur (2004), bireylerin belirsizlik karşısındaki tepkilerinin psikolojik farklılıklar gösterdiğini ve bazı bireylerin bu durumla başa çıkmakta zorlandığını vurgularken; Korkut-Owen (2021), belirsizliğin bireylerin kariyer davranışlarını ve karar alma süreçlerini etkilediğini ortaya koymuştur. Yetgin vd. (2018) ise krizlerin turist rehberliği öğrencilerinin kariyer planlamaları üzerindeki etkisini incelemiş; araştırma sonucunda, öğrencilerin kriz koşullarına rağmen güçlü bir mesleki kimlik oluşturma arzularını sürdürdükleri belirlemiştir. Kaya vd.’nin (2020) çalışmasında, Türkiye’de yaşanan krizlerin turist rehberliği öğrencilerinin mesleki tutumları üzerinde düşük düzeyde olumsuz bir etkisi olduğu; buna karşın öğrencilerin krizlerden ders çıkararak mesleki gelişimlerine önem verdikleri, geleceğe umutla baktıkları ve turist rehberliği mesleğini icra etme konusunda istekli ve kararlı oldukları ortaya konmuştur. Turist rehberliği alanında belirsizlik algısı ve kariyer planlaması üzerine yapılan çalışmalar sınırlı sayıda olup, özellikle öğrencilerin rekabet koşullarına yönelik algılarını derinlemesine ele alan nitel araştırmaların eksikliği dikkat çekmektedir. Bu çalışma, söz konusu boşluğu doldurarak, belirsizlik karşısında geliştirilen stratejilerin mesleki yönelim üzerindeki etkilerini ortaya koymayı hedeflemektedir.

Aim: In the context of uncertainty management theory, this study aims to reveal the perceptions of students studying tour guiding towards competitive uncertainty in the labor market and the effects of these perceptions on their professional orientation and career planning. In particular, the role of strategies developed in the face of uncertainty in the processes of evaluating opportunities and managing risks is examined in depth.

Literature Review: Competitive uncertainty is an important source of stress for career planners in fragile service sectors (Greičiūtė, 2023). In highly competitive fields such as tour guiding, it can directly affect professional orientation and career plans (Tsaur & Lin, 2014). In the existing literature, the impact of environmental uncertainties on individuals' career decisions has been addressed in various disciplines. While Dugas, Buhr, and Ladouceur (2004) emphasized that individuals' reactions to uncertainty show psychological differences and some individuals have difficulty in coping with this situation, Korkut-Owen (2021) revealed that uncertainty affects individuals' career behaviors and decision-making processes. Yetgin et al. (2018) examined the impact of crises on the career planning of tour guiding students; as a result of the research, it was determined that students maintained their desire to create a strong professional identity despite the crisis conditions. Studies on the perception of uncertainty and career planning in the field of tour guiding are limited in number, and the lack of qualitative studies that address students' perceptions of competitive conditions in depth is noteworthy. This study aims to fill this gap and reveal the effects of strategies developed in the face of uncertainty on career orientation.