11. Ulusal Dil ve Konuşma Bozuklukları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 19 - 21 Mayıs 2023, ss.188
Giriş: Bilimsel alanyazında birçok araştırmacı sesini mesleki açıdan kullanan bireyleri profesyonel ses
kullanıcıları (PSK) olarak tanımlamaktadır. Koufman ve Isaacson PSK’yı ele almada işlevsel bir
sınıflandırma önermiştir. Bu sınıflandırma meslek elemanlarını ses bozukluğu şiddetinin mesleki
performanslarını etkileme düzeyine dayalı olarak 4 sınıfta ele alır. Sınıflandırmanın 4. basamağında yer
alan bireyler ses bozukluğundan mesleki olarak etkilenimleri minimum düzeydedir. Bu nedenle bu
basamakta yer alan meslek elemanları profesyonel olmayan ses kullanıcıları (POSK) olarak
tanımlanabilir. PSK’nın mesleki ses yüklerinin POSK’a göre fazla olduğu bilinmektedir. Ses
bozukluğunun ön semptomlarından birisi olan ses yorgunluğunun da ses yükü ile ilişkili olduğu
alanyazında bildirilmiştir.
Amaç: Bu araştırmanın amacı PSK ve POSK olarak sınıflandırılan bireyler arasında ses yorgunluğunun
incelenmesini içermektedir.
Yöntem: Araştırmaya yetişkin ve aktif olarak çalışan 401 birey dahil edilmiştir. Tanılanan bir ses
bozukluğu veya solunum yolu enfeksiyonu geçirdiğini belirten katılımcılar dışlanmıştır. Veri toplama
araçları katılımcı bilgi formu ve Ses Yorgunluğu Ölçeği’dir (SYÖ). Katılımcılar Koufman ve
Isaacson’ın sınıflandırmasına göre 4 gruba ayrılmıştır. İlk 3 grup PSK olarak, 4. grup POSK olarak
tanımlanmıştır. Gruplar arasında ses yorgunluğu açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık olup
olmadığı Mann Whitney-U ve Kruskal-Wallis testleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: PSK (n=332) olan grubun tüm SYÖ faktör skorları POSK grubundakilerden (n=69)
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<.0001). Koufmann ve Isaacson’un 4’lü
sınıflandırmasına göre gruplar arasında tüm SYÖ faktör skorları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
farklıdır (p<.0001). En yüksek skorlara sahip grubun 2. grup (profesyonel olan ses kullanıcıları, n=243;
SYÖ toplam skor ort. 37,65) ve en düşük skorlara sahip grubun 4. grup (ses profesyoneli olmayan ses
kullanıcıları, n=68; SYÖ toplam skor ort. 26,21) olduğu bulunmuştur. Ses yorgunluğu en yüksek olan
meslek elemanları çağrı merkezi çalışanlarıdır (SYÖ toplam skor ort. 49,07; n=42).
Sonuç ve Tartışma: Mesleki ses yükü ile ses yorgunluğu arasındaki ilişki düşünüldüğünde mevcut
araştırmada rapor edilen PSK grubunun ses yorgunluğunun fazla bulunması bilimsel alanyazını
desteklemektedir. Ancak Koufman ve Isaacson’un sınıflandırmasındaki mesleki performansının ses
bozukluğundan en çok etkilenecek grup olan elit ses kullanıcılarının (örn. ses sanatçıları vb.) ses
yorgunluğu şiddetleri 2. gruptan (ör. öğretmen, imam ve müezzinler vb.) daha az bulunmuştur. Tüm
katılımcılar arasında ses yorgunluğu şiddeti en düşük olan meslek elemanları arasında elit ses
kullanıcıları ve dil ve konuşma terapistlerinin olması, ses yorgunluğu seviyesini etkileyen bir diğer
faktörün ses hijyeni olduğunu düşündürmektedir.