International Congress on New Trends in Education (ICONTE), Aydın, Türkiye, 5 - 07 Aralık 2025, ss.119, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, uzaktan eğitimde kalite yönetimi süreçlerinde (planlama, izleme, değerlendirme ve sürekli iyileştirme) yapay zekâ (YZ) teknolojilerinin rolünü incelemeyi amaçlayan bir sistematik alanyazın taramasıdır. Eğitimde dijital dönüşümün hızlandığı son yıllarda, YZ; öğrenme analitiği, öğrenci etkileşim izleme, öngörüsel değerlendirme, içerik optimizasyonu ve karar destek sistemleri aracılığıyla kalite yönetimi süreçlerini dönüştüren stratejik bir araç hâline gelmiştir. Ancak mevcut literatürde, YZ’nin kalite güvencesi değil, doğrudan kalite yönetimi döngüsündeki işlevleri üzerine odaklanan çalışmalar sınırlıdır. Bu kapsamda çalışma, 2015–2025 yılları arasında yayımlanmış araştırmaları sistematik olarak inceleyerek, YZ uygulamalarının uzaktan eğitimde kalite planlaması, süreç izleme, performans değerlendirme ve sürekli iyileştirme aşamalarına katkılarını tematik olarak analiz etmektedir. Analiz, PRISMA yönergelerine dayalı olarak yürütülmüş ve bulgular alt temalar altında sınıflandırılmıştır. Elde edilen bulgular, YZ’nin kalite yönetiminde veri temelli karar alma süreçlerini güçlendirdiğini, kalite yönetim süreçlerinde iş gücünü optimize ettiği, memnuniyet ve erişilebilirliği artırdığını, ancak etik veri yönetimi, algoritmik şeffaflık ve insan-merkezli kalite göstergeleri konularında önemli sınırlılıklar bulunduğunu göstermektedir. Çalışmada ayrıca YÖKAK çerçevesinde, kurumun kalite kültürünü ve kalite yönetimi süreçlerini güçlendirecek, Türkiye’de uzaktan eğitim veren yükseköğretim kurumlarına yönelik öneriler geliştirilmiştir.