INTERNATIONAL CONFERENCEON EURASIAN ECONOMIES 2014, Skopje, Makedonya, 1 - 03 Temmuz 2014, ss.447-455
Özet
Taşımacılıkta (ulaşımdaki) önemli teknik değişimler üretim ve ticaretin küreselleşmesine önemli katkı sağlamıştır. Fakat, soyut (pür) dış ticaret teorisi taşıma maliyetlerini göz ardı etmiş, taşıma maliyetleri sıfır varsayılmıştır. Yeni yaklaşımlar, dış ticarette lojistik hizmetlerin önemini anlamıştır. Porter Modeli’nde, lojistik hizmetleri ana faaliyetler arasında ve maliyet avantajlarını belirlemektedir. Bu çalışma Orta Asya’da lojistik hizmetleri ve dış ticaret arasındaki ilişkiye odaklanmıştır. Orta Asya Ülkelerinin verileri diğer ülkelerin verileri ile karşılaştırılmıştır. Bu ülkelerin denizle doğrudan bağlantısı bulunmamaktadır. Denize doğrudan çıkışın olmaması yüksek transit ve taşıma maliyetleri bölgeyi dünya piyasalarından uzaklaştırmakta ve izole etmektedir. Lojistik performansı denize kıyısı olmayan gelişmekte olan ülkelerde düşük, gelişmiş ülkelerde ise yüksektir. Düşük lojistik performans bölgenin dış ticaret maliyetlerini artırmakta ve dış ticaret işlemlerinde süreyi olumsuz etkilemektedir. Orta Asya’da lojistik maliyetleri azaltmak için ulaşım altyapısı yenilenmeli, alternatif ağlar inşa edilmeli, Orta Asya ülkelerinin gümrükleri ve transit rejimleri uyumlaştırılmalı, ticareti kolaylaştıracak diğer düzenlemelerin farkına varılmalıdır. Bölgesel örgütler kadar bölge ülkeleri arasında işbirliğine yönelik düzenlemeler gereklidir.
Abstract
The crucial technical
changes in the transport has significantly contributed to the globalization of
production and trade. But, in the pure foreign trade theory, transport costs
have been ignored, transportation costs are assumed to be zero. With the new approaches,
the importance of logistics services in foreign trade has been understood.
According to Porter's model, the logistics services are among the main
activities and it determines the cost advantage.This study focuses on
relationships between logistics services and foreign trade in the Central Asia.
Central Asian countries’ data were compared with the other countries. Central
Asia does not have a direct connection to any sea. Due to lack of territorial
access to the sea and therefore remoteness and isolation from world markets
causing high transit and transportation costs. While logistics performances are
low in the landlocked developing countries, it is high in the developed
countries. The low logistics performance increases the costs of foreign trade
and cause waste of time in region. For reducing logistics costs in central
asia, it should be renewed transport infrastructure, constructed alternative
networks, harmonised customs and transit regimes in Asian countries and
realized other arrangements facilitating the trade. These arrangements for cooperation
among countries in the region as well as regional organizations are also
required.