INTERNATIONAL JOURNAL OF TURKISH LITERATURE CULTURE EDUCATION, vol.10, no.3, pp.1049-1069, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
lan harmanlanmış öğrenme birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de tüm
öğretim kademelerinde yaygın şekilde kullanılmaktadır. Çalışma
kapsamında, Türkçeyi ikinci/yabancı olarak öğreten öğretmenlerin
harmanlanmış öğrenme ile ilgili görüşleri incelenmiştir. Katılımcılarla
gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler içerik
analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları; geleneksel
öğrenme ve harmanlanmış öğrenme arasında en çok farklılaşan konuların
öğretmen sorumlulukları, kullanılan yöntem ve teknikler, öğrenme çıktıları,
öğrenen-öğreten rolleri ve öğrenme materyalleri olduğunu ortaya koymuştur.
Ayrıca, harmanlanmış öğrenme bileşenlerinin öğrencilere anında ve sürekli
geri bildirim sağlanması, bireysel farklılıkların dikkate alınması, ders dışı
etkileşimin ve iletişimin artırılması, öğrenme kaygısının azaltılması, derse
olan ilginin artırılması, öğrenilenlerin pekiştirilmesi ve kullanılması gibi
önemli avantajlarının olduğu da çalışmanın sonuçları arasındadır. Genellikle
teknik imkânsızlıklardan kaynaklanan birtakım sorunlar yaşansa da
harmanlanmış öğrenme modelinin yetişkin mültecilere Türkçe öğretimi için
uygun olduğu; bu bağlamda harmanlanmış öğrenme modelinin tüm öğretim
kademelerinde ve Türkçe derslerinin yanında diğer dersleri de kapsayacak
şekilde uygulama alanlarının yaygınlaştırılması yönündeki sonuçlar dikkat
çekicidir.
Anahtar Sözcükler: Harmanlanmış öğrenme, Türkçenin ikinci/yabancı
dil olarak öğretimi, mülteciler.