Sanat Eğitimi Dergisi-SED, vol.9, no.2, pp.97-115, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Sanat eğitimi süreci kuramsal ve uygulamalı bütüncül bir yaklaşım içermektedir. Bütüncül yaklaşımın temelini ise
sanat disiplinine dayalı sanat tarihi, sanat eleştirisi, estetik, görsel kültür, disiplinlerarası ilişkiler, çok kültürlülük gibi
birçok kuramsal altyapının uygulamaya dayalı alanlar ile ilişkilendirilerek öğrenme süreçlerinde hayata geçirilmesi
oluşturur. Türkiye’de kuram ve uygulamanın etkileşimde bulunduğu kimi öğretim süreçleri dikkati çekmekle birlikte
çoğunlukla öğrencilerin kuram ve uygulamayı bir araya getirmede bazı sıkıntılar yaşadığı söylenebilir. Bu bağlamda
bu araştırmada sanat eğitimi sürecinde kuram ve uygulama etkileşimine dayalı olarak öğrencilerin sanat eleştirisi dersi
ile anasanat atölye dersleri arasındaki olası bağlantılara ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Söz konusu
amaca dayalı olarak araştırma nitel araştırma yöntemine dayalı durum çalışması çerçevesinde yapılandırılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü’nde 2018-2019
öğretim yılı güz döneminde öğrenim görmekte olan 7 öğrenci ve anasanat atölye ile sanat eleştirisi içerikli dersler
yürüten 3 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır.
Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara dayalı olarak ulaşılan sonuçlar şöyledir: Öğrencilerin sanatsal süreçlere eleştirel bakış açılarını geliştirmeyi
hedefleyen sanat eleştirisinin uygulamalı alanlara olumlu yansıdığı söylenebilir. Sanatsal süreçlere eleştirel bir gözle
bakabilen öğrenciler, bu bakış açısını kendi çalışmalarına yansıtarak kendilerini daha iyi ifade edebilmektedirler.
Öğretim elemanı görüşlerine dayalı olarak ise bireylerin sosyal hayatlarında da önemli bir yere sahip olan sanat
eleştirisinin, farkındalığı yüksek bireyler yetiştirmede önemli olduğu vurgulanmaktadır. Öğrencilerin sanat eleştirisi ve
atölye dersleri arası ilişkilendirme süreçlerinde karşılaştıkları zorluklar da araştırma sonuçlarında ortaya çıkan önemli
bir noktadır. Öğrencilerin sanat eleştirisine ilişkin farkındalıklarının olmasının yanında bir takım ön yargılar ve
genellemeler içermesi de araştırma sonuçlarına göre vurgulanan bir durumdur.