Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.8, sa.2, ss.896-914, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu
çalışmanın amacı Türkiye’de aşçılık mesleğinin tarihsel ve sosyolojik olarak
geçirdiği değişimi ele almaktır. Meslekler sosyolojisi içerisinde
değerlendirilebilecek bir perspektiften mesleğin değişen statüsü, günümüzde
farklılaşan algısı araştırmanın odağında yer almaktadır. Geleneksel ve
alaylı ustalar olarak tanımlanan “koca
usta”lardan, okullu, eğitimli aşçılara bir geçiş süreci
yaşanmaktadır. Bu çalışmanın verileri Mengen kökenli dokuz alaylı aşçı ile
gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeye ve eğitimli, okullu olarak tanımlanan yeni nesil aşçılarla yapılan dokuz yarı yapılandırılmış
görüşmeye dayanmaktadır. Alaylı aşçılar değişime ve yeni mutfak akımlarına
kapalı iken, okullu aşçıların küresel ve yerel ikiliğini bir fırsata dönüştürme
potansiyeli taşıması sosyolojik açıdan önemlidir. Türk mutfağına yaklaşım
açısından iki kuşak aşçılar arasında belirgin bir farklılık bulunmamaktadır.
Kadınların kamusal alanda aşçılık mesleğinde arka planda kalması ve bunun
toplumsal cinsiyet örüntüleri ile gerekçelendirilmesi her iki kuşak aşçılar
arasındaki nadir ortaklıklardan biri olarak görülmektedir. Tüm bunların dışında
Türkiye’de aşçılık mesleğinin pek çok dernek, federasyon tarafından örgütlü
olduğu bilinse de bu örgütlülüğün mesleğin çalışma koşullarında tatmin edici
bir değişim yaratamadığı görülmektedir.
The purpose of this study is
to examine the transformation of the cookery profession historically and
sociologically in Turkey. The changing status of the profession from a
perspective that can be evaluated within the sociology of professions and the
differing perception of the profession are at the center of the research. There
is a transition process from “big master
cooks” who are defined as traditional and old-school chef, to
school-educated chefs. The data of this study are based on semi-structured
interviews with nine untutored chefs and nine semi-structured interviews with
educated, new generation cooks. It is sociologically important that school
chefs have the potential to turn their global and local dichotomy into an
opportunity while untutored cooks are closed to change and new culinary trends.
There is no significant difference between two generations of chefs in terms of
approach to Turkish cuisine. It is seen as one of the rare partnerships between
the two generations of chefs that women remain in the background of the
culinary profession in the public sphere and the justification of this with
gender patterns. Apart from all these, the culinary profession in Turkey are
known to be organized by many associations. However, it is seen that this
organization cannot create a satisfactory change in the working conditions of
the profession.