Marka Yerelleşmesinin Reklam Grafik Tasarımlarına Yansıması: Coca-Cola Türkiye Örneği


Özkoçak L., Hünel Ö.

3rd International Conferance on Cultural Informatics, Coımmunication and Media Studies, Aydın, Türkiye, 20 - 22 Nisan 2020, ss.172

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.172
  • Anadolu Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ortaya çıktığı zamandan beri sürekli gelişimini sürdüren küreselleşme, bir noktadan sonra yerelleşme kavramı ile bütünleşmeye başlamıştır. Böylece, “küresel düşün, küresel hareket et” döneminden, “küresel düşün, yerel hareket et” dönemine geçiş yapılmıştır. Coca-Cola, 2000 yılında bu süreci daha da ileri taşıyarak, “yerel düşün, yerel hareket et” stratejisini uygulamaya başlamıştır. Böylelikle, Coca Cola önderliğinde, küreselleşme evrimini yerelleşme yönünde tamamlamıştır. Küresel işletmelerin marka yerelleşmesi, reklamcılığın en önemli araçlarından biri olan grafik tasarıma da yansımaktadır. Reklam grafiklerinin, göstergebilim ve sanatsal / tasarımsal çözümleme yöntemleriyle incelenmesi yoluyla, küresel işletmelerin marka yerelleşmesi kapsamında reklamlarda hangi temel kavramları kullandığı ve bunların grafik tasarıma ne şekillerde yansıdığı ortaya konulmaktadır. Göstergebilimsel çözümlemeler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında, Coca-Cola’nın Türkiye’deki reklam grafiklerinde, yerelleşme kapsamında kullandığı 10 temel kavram tespit edilmiştir. Coca-Cola Türkiye’deki yerel reklamlarında bu kavramlar üzerine yoğunlaşmakta ve bu kavramlar slogan, metin, tipografi ve görsel öğeler olarak tasarımlarda kendilerini göstermektedir. Sanatsal / tasarımsal çözümlemeler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında ise, bu kavramların reklam grafik tasarımı üzerindeki yansımaları ortaya konmuştur.

Globalization, which has been continuously developing since its emergence, started to integrate with the concept of localization after a certain point. Thus, a transition was made from the “think global, act global” period to the “think global, act local” period. Coca-Cola took this process even further in 2000 and started to implement the “think local, act local” strategy. Thus, under the leadership of Coca Cola, it completed the globalization evolution in the direction of localization. The brand localization of global companies is also reflected in graphic design, one of the most important tools of advertising. By examining advertising graphics with semiotics and artistic / design analysis methods, it is revealed which basic concepts global companies use in advertisements within the scope of brand localization and how these are reflected in graphic design. When the findings obtained as a result of semiotic analysis are examined, 10 basic concepts used by Coca-Cola within the scope of localization in its advertising graphics in Turkey have been identified. Coca-Cola focuses on these concepts in its local advertisements in Turkey and these concepts manifest themselves in the designs as slogans, text, typography and visual elements. When the findings obtained as a result of artistic / design analyses are examined, the reflections of these concepts on advertising graphic design are revealed.