Ege Eğitim Dergisi, cilt.19, sa.1, ss.262-283, 2018 (Hakemli Dergi)
Öz et
İşitme engelli öğrenciler dillerindeki sınırlılıklar nedeniyle dil becerilerinin gelişiminde sorunlar yaşamaktadırlar. Alan yazın
incelendiğinde, bu öğrencilerin yazma becerilerinin gelişimi için etkili öğretimin nasıl yapılabileceğine yönelik araştırmalara
ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir. Araştırmanın amacı; işitme engelli gençlerin yazılı anlatım becerilerinin etkili bir şekilde
gelişimi için planlanan yazılı anlatım derslerinde uygulanan etkinlik ve stratejilerin incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi
eylem araştırmasıdır. Araştırma Anadolu Üniversitesi, Engelliler Entegre Yüksekokulu’nda 2015-2016 öğretim yılı, güz
döneminde Bilgisayar Operatörlüğü ikinci sınıfa devam eden yedi işitme engelli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler tüme
varım analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma verileri; ders video kayıtları, ders planları ve değerlendirmeleri, izleme
toplantılarının tutanakları, ön test ve son test sonuçları, öğrenci dosyaları, günlükleri ve defterleri, sınıf gözlemleri ve öğrenci
görüşlerinden oluşmuştur. Derslerde gerçekleştirilen etkinlikler; gazete haberi yazma, gazete içerik analizi yapma, günlük
yazma, metin okuma inceleme, internette araştırma yapma ve konuyla ilgili gerçekleştirilen gezidir. Uygulanan stratejiler ise;
soru/yanıt, model olma, poster ve şema kullanma, tanım yapma, karşılaştırma yapma ve liste yapmadır. Soru/yanıt ile poster
ve şema kullanma en yoğun kullanılan stratejiler olmuştur. Uygulanmış olan etkinlik ve stratejilerin işitme engelli üniversite
öğrencilerinin yazma becerisinin gelişiminde etkili olduğu, ancak işitme engelli öğrencilerin dillerindeki sınırlılıkları nedeni
ile dil becerilerinin gelişiminde daha uzun zamana ve yoğun tekrarlara ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: İşitme Engelliler • Yazma Süreci • Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımı • Yazma Etkinlik ve
Stratejileri
Abstrac
Abstract
Hearing-impaired students have problems in the development of their language skills because of linguistic limitations. A
review of the hearing impaired students’ literature shows that further studies are needed on effective teaching methods for
assisting these population in developing writing skills. The aim of this study is to examine various activities and strategies
used in written expression classes, which are designed for the effective development of the written expression skills of
hearing impaired young people. This study was designed by using action research. Data was collected with seven hearingimpaired students who attended the second year of the Computer Operator Training program in the Fall semester of 2015-
2016 in the School for the Handicapped at Anadolu University. The data were analyzed by inductive method. Data for the
study consisted of video recordings, course plans and evaluations, records of maintenance sessions, pretest and posttest
results, student files, diaries and notebooks, Facebook group chats and posts, class observations, and student opinions.
Activities conducted in class were writing news, newspaper content analysis, writing diaries, reading comprehension
activities, internet searches, and trips. The strategies used were questioning, modeling, using posters/charts, definition,
comparison and listing. Questioning and using posters/charts were the most frequently used strategies. It was found that
activities and strategies implemented were effective in developing the writing skills of college students with hearing
impairment, but due to their linguistic limitations, hearing-impaired students needed a longer time period and many
repetitions.
Keywords: Hearing-Impaired Students • Writing Process • Balanced Literacy Approach • Writing Activities and
Strategies