Eğitim Bilgileri
2013 - 2017
2013 - 2017Doktora
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Araştırma Yöntemleri Ve İstatistik (Dr), Türkiye
1999 - 2003
1999 - 2003Yüksek Lisans
Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, İngilizce Öğretmenliği (Yl) (Tezli), Türkiye
1993 - 1998
1993 - 1998Lisans
Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2017
2017Doktora
Akademisyenlerin Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit sınavı nın (YDS) içeriği ve ket vurma etkisine ilişkin görüşleri
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Araştırma Yöntemleri Ve İstatistik (Dr)
2003
2003Yüksek Lisans
A Study on developing a writing assessment profile for English preparatory program of Anadolu University School of Foreign Languages
Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, İngilizce Öğretmenliği (Yl) (Tezli)
Yabancı Diller
C2 Ustalık
C2 Ustalıkİngilizce
Araştırma Alanları
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Akademik Ünvanlar / Görevler
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorDoç. Dr.
Anadolu Üniversitesi, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Verdiği Dersler
Yüksek Lisans
LEE510 Bilim Etiği ve Araştırma Teknikleri
İST501 Eğitimde İstatistiksel Yöntemler
BES533 (Tür) Sporda Araş. Yönt.ve Tek. Giriş
Yüksek Lisans
LEE510 Bilim Etiği ve Araştırma Teknikleri
İST501 Eğitimde İstatistiksel Yöntemler
BES533 (Tür) Sporda Araş. Yönt.ve Tek. Giriş
Lisans
EOS346 Sınıf İçi Değerlendirme ve Durum Belirleme
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ARY 204
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ÖMB 316
Eğitimde Araştırma Yöntemleri ARY 214
Lisans
EOS346 Sınıf İçi Değerlendirme ve Durum Belirleme
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ARY 204
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ÖMB 316
HZİ232(20)
HZİ232(19)
Eğitimde Araştırma Yöntemleri ARY 214
HZİ431(14)
HZİ432(13)
HZİ435(14)
HZİ231(02)
HZİ231(19)
HZİ431(05)
HZİ431(06)
HZİ231(22)
HZİ234(21)
HZİ233(21)
HZİ135(06)
HZİ132(06)
HZİ131(05)
HZİ312(08)
HZİ313(07)
HZİ311(07)
HZİ513(12)
HZİ512(11)
HZİ511(12)
HZİ204(04)
HZİ203(19)
HZİ003(18)
HZİ004(23)
İNG255(A)
HZİ003(24)
HZİ102(43)
HZİ102(36)
Makaleler
Tümü (26)
SCI-E, SSCI, AHCI (2)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (4)
ESCI (2)
Scopus (6)
TRDizin (11)
Diğer Yayınlar (10)
2025
20251. Evaluation of 10th Grade English Textbook Activities Using Rasch Analysis
POLAT M.
KRONIKA CASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO , cilt.25, sa.7, ss.399-412, 2025 (Scopus)
2024
20242. International medical students in Türkiye: a cross-sectional study on their reasons for choosing Türkiye and their demographic and socioeconomic characteristics
KARADAĞ E., Tekel E., Su A., KOCATÜRK M., Ergin-Kocaturk H., POLAT M.
BMC MEDICAL EDUCATION
, cilt.24, sa.1, 2024 (SCI-Expanded, SSCI, Scopus)
2022
20223. A Meta-Analysis Study on the Relationship Between Mathematical Literacy and Mathematics Achievement in PISA Tests
POLAT M., TURHAN N.
INTERNATIONAL ONLINE JOURNAL OF EDUCATION AND TEACHING
, cilt.9, sa.2, ss.661-676, 2022 (TRDizin)
2022
20224. Validity and reliability evidence for the scale of distance education satisfaction of medical students based on item response theory (IRT)
TORAMAN Ç., KARADAĞ E., POLAT M.
BMC MEDICAL EDUCATION
, cilt.22, sa.1, 2022 (SCI-Expanded, SSCI, Scopus)
2022
20225. Comparison of Classical Test Theory vs. Multi-Facet Rasch Theory
POLAT M., Turhan N. S., TORAMAN Ç.
PEGEM EGITIM VE OGRETIM DERGISI
, cilt.12, sa.2, ss.213-225, 2022 (ESCI, Scopus)
2022
20226. COMPARISON OF PERFORMANCE MEASURES OBTAINED FROM FOREIGN LANGUAGE TESTS ACCORDING TO ITEM RESPONSE THEORY vs. CLASSICAL TEST THEORY
POLAT M.
INTERNATIONAL ONLINE JOURNAL OF EDUCATION AND TEACHING , cilt.9, sa.1, ss.471-485, 2022 (TRDizin)
2022
20227. Reliability analysis of PISA 2018 reading literacy student questionnaire based on item response theory (IRT): Turkey sample
POLAT M., TORAMAN Ç., TURHAN N.
INTERNATIONAL JOURNAL OF CURRICULUM AND INSTRUCTION (IJCI)
, cilt.14, sa.1, ss.1004-1028, 2022 (Hakemli Dergi)
2021
20218. Applying generalizability theory in language testing: Comparing nested and crossed scoring designs in the assessment of speaking skills
POLAT M., TURHAN N.
International Journal of Curriculum and Instruction , cilt.13, sa.3, ss.3344-3358, 2021 (Hakemli Dergi)
2020
20209. Analysis of Multiple-choice versus Open-ended Questions in Language Tests According to Different Cognitive Domain Levels
POLAT M.
Novitas-Royal , cilt.14, sa.2, ss.76-96, 2020 (TRDizin)
2020
202010. YDS ve YÖKDİL Sınavlarının Yabancı Dil Eğitimi Üzerine Etkileri
POLAT M.
Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi , cilt.28, sa.5, ss.2188-2202, 2020 (TRDizin)
2020
202011. Identifying, measuring and addressing language learners’ needs
POLAT M.
INTERNATIONAL JOURNAL OF CURRICULUM AND INSTRUCTION (IJCI) , cilt.12, sa.2, ss.421-435, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202012. Measuring Language Learners’ Success Oriented Motivation
POLAT M.
Anatolian Journal of Education , cilt.5, sa.2, ss.151-162, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202013. Investigating the Backwash Effect of Higher Education Exam (YGS) on University Students’ Attitudes
POLAT M.
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL STUDIES , cilt.7, sa.3, ss.152-163, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202014. A Rasch Analysis of Rater Behaviour in Speaking Assessment
POLAT M.
INTERNATIONAL ONLINE JOURNAL OF EDUCATION AND TEACHING
, cilt.7, sa.3, ss.1126-1141, 2020 (TRDizin)
2019
201915. Washback effect of Turkish foreign language proficiency exam YDS: A scale development study
POLAT M.
Journal of Language and Linguistic Studies
, cilt.15, sa.4, ss.1252-1268, 2019 (Scopus, TRDizin)
2018
201816. Akademisyenlerin Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı’nın (YDS) Geçerliğiyle İlgili Tutumlarının Belirlenmesi
POLAT M.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.18, sa.4, ss.1-28, 2018 (TRDizin)
2018
201817. Defining Severe Graders Through Many Faceted Rasch Measurement
POLAT M.
European Journal of Foreign Language Teaching , cilt.3, sa.4, ss.186-198, 2018 (Hakemli Dergi)
2018
201818. Is Cross-Marking A Way To Increase Rater Reliability?
POLAT M.
INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGES' EDUCATION AND TEACHING , cilt.6, sa.3, ss.331-346, 2018 (TRDizin)
2017
201719. RATERS’ PREJUDICES INORAL PERFORMANCE ASSESSMENT
POLAT M., AKAY E.
European Journal of English Language Teaching , cilt.3, sa.2, ss.15-32, 2017 (Hakemli Dergi)
2017
201720. Teachers' Attitudes towards Teaching English Grammar: A Scale Development Study
POLAT M.
INTERNATIONAL JOURNAL OF INSTRUCTION
, cilt.10, sa.4, ss.379-398, 2017 (ESCI, Scopus)
2017
201721. Feasibility of Computer Assisted English Proficiency Tests in Turkey:A Field Study
AYDIN B., GERİDÖNMEZ S., POLAT M., AKAY E.
Anadolu Journal of Educational Sciences International , cilt.7, sa.1, ss.107-122, 2017 (TRDizin)
2017
201722. Feasibility of Computer Assisted English Proficiency Tests in Turkey:
AYDIN B., GERİDÖNMEZ S., POLAT M., AKAY E.
Anadolu Journal of Educational Sciences International , cilt.7, sa.1, ss.107-122, 2017 (Hakemli Dergi)
2016
201623. Türkiye deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları
AYDIN B., AKAY E., POLAT M., GERİDÖNMEZ S.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.16, sa.2, ss.1-10, 2016 (TRDizin)
2016
201624. TÜRKİYEDEKİ HAZIRLIK OKULLARININ YETERLİK SINAVI UYGULAMARI VE BİLGİSAYARLI DİL ÖLÇME FİKRİNE YAKLAŞIMLARI
AYDIN B., AKAY E., POLAT M., GERİDÖNMEZ S.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.16, sa.2, ss.1-19, 2016 (TRDizin)
2014
201425. Beyin Temelli Öğrenmenin Açılımı Nedir?
POLAT M.
Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , cilt.3, sa.2, ss.265-274, 2014 (Hakemli Dergi)
2014
201426. Popüler Kültürün Lise Öğrencileri Üzerindeki Etkileri
POLAT M., SÖLPÜK N.
Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , cilt.3, sa.2, ss.163-169, 2014 (Hakemli Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2025
20251. WHY CAN’T WE TEACH THIS ENGLISH BETTER?
POLAT M.
2025 ELTA Serbia International Conference, 16 - 17 Mayıs 2025, cilt.1, ss.21-28, (Tam Metin Bildiri)
2025
20252. AI Tools in Online Tests
POLAT M.
International Academic Conferences IAC 2025 Prague, 25 - 26 Nisan 2025, cilt.1, ss.17-23, (Tam Metin Bildiri)
2025
20253. English Coursebook Evaluation
POLAT M.
International Academic Conference on Teaching, Learning and E-learning in Prague, Czech Republic 2025 (IAC-TLEl), Prag, Çek Cumhuriyeti, 25 Nisan 2025, (Tam Metin Bildiri)
2024
20244. The Use of Generalizability (G) Theory in Writing Assessment
POLAT M.
9. Uluslararası Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi, 03 Eylül 2024, (Tam Metin Bildiri)
2021
20215. Generalizability Theory in Essay Scoring: A Comparison of Nested and Crossed Scoring Designs
POLAT M.
Tbilis 8th International Multi-disciplinary Conference on Economics, Business, Engineering and Social Sciences, Tiflis, Gürcistan, 18 Aralık 2021, cilt.2, ss.27, (Özet Bildiri)
2021
20216. SCORING INDEPENDENT VS. INTEGRATED WRITING TASKS
POLAT M.
GLOBELT 2021 Conference, Antalya, Türkiye, 4 - 06 Kasım 2021, cilt.6, ss.37-42, (Tam Metin Bildiri)
2021
20217. Yabancı Dil Konuşma Sınavlarında Uygulanabilecek Farklı Ölçme Desenlerinin Karşılaştırılması
POLAT M.
Ahi Evran Bilimsel Araştırma Kongresi, Kırşehir, Türkiye, 30 Kasım 2021, cilt.3, ss.58-59, (Özet Bildiri)
2020
20208. ÖSYM Tarafından Türkiye’de Uygulanan Merkezi Yabancı Dil Sınavlarının Geçerliği
POLAT M.
7th International Eurasian Educational Research Congress ONLINE, Eskişehir, Türkiye, 10 - 13 Eylül 2020, (Özet Bildiri)
2019
20199. Wise men are never in a hurry when it comes to assessment and evaluation
POLAT M.
International Academic Conference on Teaching, Learning and E-Learning in Dresden 2019 (ICTLEI 2019, Dresden, 25 - 26 Ekim 2019, (Özet Bildiri)
2018
201810. Attitudes of academicians towards the validity of Foreign Language Proficiency Exam (FLPE)
POLAT M.
1st International Congress on Human Studies (ICHUS 2018), 6 - 09 Aralık 2018, (Özet Bildiri)
2018
201811. A Shift to Subjective Tests
POLAT M.
40th International Academic Conference (IISES 2018, Stockholm), 25 - 28 Haziran 2018, (Özet Bildiri)
2018
201812. Should we correct errors on papers which will be cross-marked?
POLAT M.
4th Çukurova Intrenational ELT Teachers Conference, Adana, Türkiye, 4 - 08 Nisan 2018, (Özet Bildiri)
2017
201713. Designing a speaking rubric
POLAT M.
International Academic Conference on Teaching, Learning and E-Learning in Budapest 2017 (IACTLEI 2017, Hungary)”, 5 - 06 Temmuz 2017, (Özet Bildiri)
2017
201714. Developing Assessment Profiles
POLAT M.
1st Sharing Studies in ELT, Anadolu University, Türkiye, 24 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)
2016
201615. Performance Assessment Revisited
POLAT M.
2016 Vienna International Academic Conference on Global Education, Teaching and Learning, 25 - 26 Kasım 2016, (Özet Bildiri)
2015
201516. Testing oral performance is no longer a burden
POLAT M.
3rd Guang Dong University Education Conference, China, 27 - 30 Kasım 2015, (Özet Bildiri)
2015
201517. Developing a Writing Assessment Profile
POLAT M.
Multidisciplinary Academic Conference on Education, Teaching and E-learning in Prague 2015, 7 - 08 Ağustos 2015, (Tam Metin Bildiri)
2014
201418. Taboo Issues in Turkish Context
POLAT M.
International Spmposium on Society, Economics and Urban Studies, 27 - 29 Haziran 2014, (Özet Bildiri)
2014
201419. Beyin Temelli Öğrenmenin Açılımı Nedir?
POLAT M.
5th International Conference on new Trends in Education and Their Implications, Türkiye, 24 - 26 Nisan 2014, (Özet Bildiri)
2013
201320. What does brain based learning offer?
POLAT M.
International Conference on Education, Psychology and Society, 26 - 28 Temmuz 2013, (Özet Bildiri)
2011
201121. A Practical Approach to Testing Oral Performance
POLAT M.
18th International Conference on Learning, 5 - 08 Temmuz 2011, (Özet Bildiri)
2010
201022. Rater bias in oral assessment
AKAY E., POLAT M.
7th International Conference PAthways in EIL: Explorations & Innovations in Teaching and Research, Bangkok, Tayland, 1 - 03 Aralık 2010
2010
201023. Avoid taboo topics in testing
POLAT M.
7th International Conference on Teaching and Research, 1 - 03 Aralık 2010, (Özet Bildiri)
2010
201024. Is what you believe what students believe?
AKAY E., POLAT M.
7th International Conference PAthways in EIL: Explorations & Innovations in Teaching and Research, Bangkok, Tayland, 1 - 03 Aralık 2010
2009
200925. Test what they learn not what you want.
POLAT M.
City Guilds Seminar on International English Qualifications, 12 - 13 Mayıs 2009, (Özet Bildiri)
2007
200727. Does error correction have an impact on other raters’ scores?
POLAT M.
ICLE III, 3rd International Conference on Language Education, 4 - 06 Aralık 2007, (Özet Bildiri)
2007
200728. Doubt is the beginning
AKAY E., POLAT M.
X Congreso Internacional de Profesores de Ingles, Tarapacá, Şili, 9 - 11 Ağustos 2007
2007
200729. Don't judge a book by its cover
AKAY E., POLAT M.
X Congreso Internacional de Profesores de Ingles, Tarapacá, Şili, 9 - 11 Ağustos 2007
2006
200631. Look Before You Leap
AKAY E., POLAT M.
Towards Improvements in English LAnguage and Literature Teaching: Communicating Across the Curriculum, Candahar, Hindistan, 22 - 24 Eylül 2006
2006
200632. Look before you leap, testing is critical
POLAT M.
DAV COllege, 22 - 24 Eylül 2006, (Özet Bildiri)
2005
200533. Peer feedback does it really work?
AKAY E., POLAT M.
EgypTESOL, Kahire, Mısır, 2 - 04 Aralık 2005
2005
200534. The use of oral peer feedback in assessment, does it work?
POLAT M.
Egypt Tesol, 2 - 04 Kasım 2005, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2025
20251. THE USE OF PISA TESTS: A GLOBAL PERSPECTIVE ON EDUCATIONAL ASSESSMENT
POLAT M.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Uluslararası Araştırmalar, POLAT MURAT, Editör, EĞİTİM YAYINEVİ, İstanbul, ss.29-46, 2025
2025
20252. ANALYSIS OF TURKISH STUDENTS'PISA 2022 PERFORMANCE COMPARED TO OECD COUNTRIES
POLAT M.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Uluslararası Araştırmalar, POLAT MURAT, Editör, EĞİTİM YAYINEVİ, İstanbul, ss.1-28, 2025
2024
20243. ONLINE FOREIGN LANGUAGE TESTING
POLAT M.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Araştırmalar II, ŞATA MEHMET, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.28-58, 2024
2024
20244. A NEW THREAT FOR ASSESSMENT: ARTIFICIAL INTELLIGENCE.
POLAT M.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Araştırmalar II, ŞATA MEHMET, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.1-25, 2024
2021
20215. Dilbilgisi Kurallarıyla Yazmak
POLAT M.
Nitel Araştırma Nasıl Yazılır, Turan, Selahattin, Editör, Asos Yayınları, Ankara, ss.77-116, 2021
2021
20216. Bölüm 2: Marx 1: Toplumsal İlişkiler Olarak Bilim
ÖĞDEM Z., POLAT M.
İktidar Biçimi Olarak Bilim: Modern Toplumda Söylem ve İdeoloji, Fatih Bektaş & Engin Karadağ, Editör, Vizetek Yayıncılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirket, Ankara, ss.31-50, 2021
2020
20207. Liderlikte Çıtayı Yükseltmek: Liderlik ve Yüksek Performanslı Kurumlar Yaratmada Blanchard Yaklaşımı
ARI A., AKAY E., POLAT M., KARABULUT H. İ.
Salon Yayınları, 2020
2020
20208. Salahiyet Anahtar Çözümdür
POLAT M.
Liderlikte Çıtayı Yükseltmek, Asım Arı, Editör, Salon Yayınları, İstanbul, ss.57-75, 2020
2020
20209. Öğretim Stratejileri
POLAT M.
Öğretim İlke ve Yöntemleri, Muhammet Ü. Öztabak, Duygu Yalman Polatlar, Editör, Efe Akademi Yayınları, İstanbul, ss.123-167, 2020
2020
202010. Performans Ortaklığı İçin Gerekenler
POLAT M.
Liderlikte Çıtayı Yükseltmek, Asım Arı, Editör, Salon Yayınları, İstanbul, ss.129-149, 2020
2020
202011. Vizyonun Önemi
POLAT M.
Liderlikte Çıtayı Yükseltmek, Asım Arı, Editör, Salon Yayınları, İstanbul, ss.17-33, 2020
2020
202012. Organizasyonunuz Yüksek Performanslı mı?
POLAT M.
Liderlikte Çıtayı Yükseltmek, Asım Arı, Editör, Salon Yayınları, İstanbul, ss.1-16, 2020
2019
201913. Araştırma Sürecinde Etik Konular
POLAT M.
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Asım Arı, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.75-110, 2019
2015
201514. Bir Araştırma Önerisi Nasıl Hazırlanır?
POLAT M.
Araştırma Yöntemlerine Giriş, Asım Arı, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.49-56, 2015
2015
201515. Mülakatlar Nasıl Yapılır?
POLAT M.
Araştırma Yöntemlerine Giriş, Asım Arı, Editör, Eğitim Yayınevi, Konya, ss.57-65, 2015
Desteklenen Projeler
2015 - 2016
2015 - 2016Bilgisayar Destekli Yabancı Dil Yeterlik Sınavı Hazırlanması ve Uygulanması için Alan Araştırması
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
POLAT M., AYDIN B. (Yürütücü), GERİDÖNMEZ S., AKAY E.