Biyografi
Hasan Uçar is an associate professor of distance education at Anadolu University, Open Education Faculty. He received his Ph.D. (2016) and Master's Degree (2012) in Distance Education from Anadolu University. Hasan’s current research agenda is the motivational design of instruction in online distance learning environments. Additional areas of research include online distance learning, instructional design/technology, motivation and engagement of online learners, and online academic procrastination.
Eğitim Bilgileri
2016 - 2018
2016 - 2018Ön Lisans
Anadolu Üniversitesi, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ, Bilgisayar Teknolojisi Bölümü, Türkiye
2013 - 2016
2013 - 2016Doktora
Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Eğitim (Dr), Türkiye
2010 - 2012
2010 - 2012Yüksek Lisans
Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Eğitim (Yl) (Tezli), Türkiye
2001 - 2005
2001 - 2005Lisans
Anadolu Üniversitesi, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ, İngilizce Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2016
2016Doktora
Uzaktan eğitimde motivasyon stratejilerinin öğrenenlerin ilgileri, motivasyonları, eylem yeterlikleri ve başarıları üzerine etkisi
Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Eğitim (Dr)
2012
2012Yüksek Lisans
İngilizce öğretmen adaylarının özyeterlik inancı, başarı yönelimi ve çevrimiçi öğrenme ortamına katılım durumu: Uzaktan İÖLP örneği
Anadolu Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Uzaktan Eğitim (Yl) (Tezli)
Yabancı Diller
C1 İleri
C1 İleriİngilizce
Araştırma Alanları
Açık ve Uzaktan Öğrenme
Eğitim Teknolojisi
Yönetilen Tezler
2025
2025Yüksek Lisans
ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEDE İNSAN ODAKLI ÖĞRETİM STRATEJİLERİNİN ÖĞRENEN KATILIMINA ETKİSİ
Uçar H. (Danışman)
D.BOZ(Öğrenci)
2025
2025Doktora
Açık ve Uzaktan Öğrenme Destek Hizmetlerinde Sohbet Robotu Kullanımının İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
Uçar H. (Danışman)
Y.KAVRUK(Öğrenci)
2024
2024Yüksek Lisans
Uzaktan eğitimde öğrenenlerin bilişüstü öğrenme stratejilerini kullanım durumlarının incelenmesi
Uçar H. (Danışman)
S.DUYGU(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
Açık ve uzaktan öğrenmede öğrenen katılımının incelenmesi
Uçar H. (Danışman)
A.SAMET(Öğrenci)
2023
2023Yüksek Lisans
Açık ve Uzaktan Öğrenenlerin Çevrimiçi Topluluklardaki Etkinliklere Katılma Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Uçar H. (Danışman)
Y.ZAFER(Öğrenci)
2021
2021Yüksek Lisans
Açık ve uzaktan öğrenenlerin transaksiyonel uzaklık algıları
Uçar H. (Eş Danışman), Genç Kumtepe E.
N.ALTUNKAYA(Öğrenci)
Makaleler
2025
20251. Preparing teachers for the algorithmic educational landscape: A critical mapping of generative AI integration in language teacher education
KARAKAYA K., ALPAT M. F., UÇAR H., KARAKAYA Ö., BOZKURT A.
Technology in Language Teaching & Learning , cilt.7, sa.2, ss.1-18, 2025 (Hakemli Dergi)
2025
20252. Açık ve Uzaktan Öğrenmede E-kitapların Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde Bir Durum Çalışması
GÜLER E., UÇAR H., ERDOĞDU E.
Anadolu Journal of Educational Sciences International , cilt.15, sa.3, ss.884-908, 2025 (TRDizin)
2025
20253. Investigating the relationship between social presence and transactional distance in online distance learning environments through structural equation modeling analysis
Yavuz M., Kayalı B., Üstün A. G., UÇAR H., ERDOĞDU E., BOZKURT A.
Interactive Learning Environments
, 2025 (SSCI, Scopus)
2025
20254. Mapping Minds in Motion: A Scholarly Voyage and Evaluation of Research Trends and Patterns in Open Praxis
Bozkurt A., Uçar H., Koçdar S.
OPEN PRAXIS , cilt.17, ss.1-8, 2025 (ESCI)
2024
20245. Exploring Online Learners’ Perspectives In Relation To Proctored Exams
Aydemir M., Erdoğdu E., Uçar H.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION , cilt.25, sa.4, ss.33-50, 2024 (ESCI, Scopus)
2024
20246. Academic performance of learners with special needs in open and distance learning: a study in Anadolu University open education system
Koçdar S., Hamutoğlu N. B., Erdoğdu E., Uçar H.
EUROPEAN JOURNAL OF SPECIAL NEEDS EDUCATION , cilt.1, ss.1-16, 2024 (SSCI, Scopus)
2024
20247. Sohbet robotlarının açık ve uzaktan öğrenme destek hizmetlerinde kullanımı: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi örneği
Kavruk Y., Erdoğdu E., Şahin Y. L., Uçar H.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , cilt.10, sa.2, ss.30-54, 2024 (Hakemli Dergi)
2024
20248. Reflections and Transformations in an Open University
AYDIN C. H., UÇAR H., KOÇDAR S., OKUR M. R., TAŞCI D., BOZKURT A.
The Journal of Applied Instructional Design , sa.13, ss.179, 2024 (Hakemli Dergi)
2023
20239. THE ROLE OF E-LEARNING READINESS ON SELF-REGULATION IN OPEN AND DISTANCE LEARNING
Uçar H., Uğurhan Y. Z. C.
Turkish Online Journal of Distance Education
, cilt.24, sa.4, ss.146-159, 2023 (ESCI, Scopus)
2023
202310. Openness in education as a living idea: A longitudinal investigation of its growth and development
Koçdar S., Bozkurt A., Uçar H., Karadeniz A., Erdoğdu E., Naidu S.
DISTANCE EDUCATION
, cilt.44, sa.4, ss.745-764, 2023 (SSCI, Scopus)
2023
202311. Açıköğretim Sisteminde çevrimiçi öğrenci topluluklarına katılan öğrenenlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Uğurhan Y. Z. C., Uçar H.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi-AUAd
, cilt.9, sa.1, ss.295-315, 2023 (Hakemli Dergi)
2021
202112. ACADEMIC PROCRASTINATION AND PERFORMANCE IN DISTANCE EDUCATION: A CAUSAL-COMPARATIVE STUDY IN AN ONLINE LEARNING ENVIRONMENT
UÇAR H., BOZKURT A., Zawacki-Richter O.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
, cilt.22, sa.4, ss.13-23, 2021 (ESCI, Scopus)
2020
202013. Review of the Book 25 Years of Ed Tech by M. Weller
UÇAR H.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION , cilt.21, sa.4, ss.270-273, 2020 (ESCI, Scopus)
2020
202014. 25 YEARS OF ED TECH
UÇAR H.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
, cilt.21, sa.4, 2020 (ESCI, Scopus)
2020
202015. Uzaktan Eğitimde Öğrencilerin Çevrimiçi Akademik Yardım Arama Davranışları ve Başarı Yönelimleri
Uçar H.
Anadolu Journal of Educational Sciences International
, cilt.10, sa.2, ss.958-972, 2020 (TRDizin)
2020
202016. Uzaktan eğitimde akademik erteleme davranışını ve akademik erteleyicileri anlamak
UÇAR H.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , cilt.6, sa.3, ss.40-55, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202017. Effects of the ARCS-V-based motivational strategies on online learners' academic performance, motivation, volition, and course interest
Ucar H., Kumtepe A. T.
JOURNAL OF COMPUTER ASSISTED LEARNING
, cilt.36, sa.3, ss.335-349, 2020 (SSCI, Scopus)
2020
202018. Development and validation of a scale to measure volition for learning
Keller J. M., UÇAR H., KUMTEPE A. T.
OPEN PRAXIS
, cilt.12, sa.2, ss.161-174, 2020 (ESCI)
2020
202019. Uzaktan Öğrenenlerin Eylem Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi
Uçar H., Bozkurt A., Öztürk A., Kumtepe A. T.
Anadolu Journal of Educational Sciences International
, cilt.10, sa.1, ss.303-323, 2020 (TRDizin)
2020
202020. Enhancing Online EFL Learners’ Motivation and Engagement through Supplementary Activities on Facebook
UÇAR H., GÖKSEL N.
ASIAN JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION , cilt.15, sa.1, ss.154-168, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202021. 30 Years of Gender Inequality and Implications on Curriculum Design in Open and Distance Learning
Koseoglu S., Öztürk T., Uçar H., Karahan E., Bozkurt A.
JOURNAL OF INTERACTIVE MEDIA IN EDUCATION
, cilt.2020, sa.1, 2020 (ESCI, Scopus)
2019
201922. Be Motivated and Motivate: An Interview with John M. Keller
UÇAR H., KUMTEPE A. T.
eLearn Magazine , 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201923. Çevrimiçi eğitimde motivasyon
Uçar H.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , cilt.5, sa.2, ss.107-113, 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201924. The current state of the art in STEM research: A systematic review study
BOZKURT A., Ucar H., Durak G., Idin S.
Cypriot Journal of Educational Sciences
, cilt.14, sa.3, ss.374-383, 2019 (Scopus)
2018
201825. E-Öğrenme ve E-Sınavlar: Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Süreçlerinde Kimlik Doğrulama Yöntemlerine İlişkin Öğrenen Görüşlerinin İncelenmesi
Bozkurt A., Uçar H.
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.14, sa.2, ss.745-755, 2018 (TRDizin)
2018
201826. Flipped Classroom 2.0: Producing and Synthesising the Knowledge
Ucar H., BOZKURT A.
JOURNAL OF QUALITATIVE RESEARCH IN EDUCATION-EGITIMDE NITEL ARASTIRMALAR DERGISI
, cilt.6, sa.3, ss.143-157, 2018 (ESCI, TRDizin)
2016
201627. Uzaktan eğitimde ARCS-V motivasyon tasarımı modelinin kullanımı
Uçar H.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , cilt.2, sa.4, ss.37-54, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201628. PRE-SERVICE EFL TEACHERS' SELF-EFFICACY BELIEFS, GOAL ORIENTATIONS, AND PARTICIPATIONS IN AN ONLINE LEARING ENVIRONMENT
Ucar H., Yazici Bozkaya M.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
, cilt.17, sa.2, ss.15-29, 2016 (ESCI, Scopus)
2016
201629. Pre-service EFL teachers' self-efficacy beliefs, goal orientations, and participations in an online learning environment
Ucar H., Yazici Bozkaya M.
Turkish Online Journal of Distance Education
, cilt.17, sa.2, ss.15-29, 2016 (Scopus)
2015
201530. Review of the Book Developing online language teaching, Research Based Pedagogies and Reflective Practices Edited by R. Hampel U.Stickler
UÇAR H.
TURKISH ONLINE JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION , cilt.16, sa.3, ss.126-128, 2015 (Scopus)
2015
201531. DEVELOPING ONLINE LANGUAGE TEACHING Research-Based Pedagogies and Reflective Practices Edited by Regine Hampel and Ursula Stickler
UÇAR H.
Turkish Online Journal of Distance Education
, cilt.16, sa.3, ss.126-128, 2015 (Scopus)
2015
201532. Trends in distance education research: A content analysis of journals 2009-2013
Bozkurt A., Akgün Özbek E., Yılmazel S., Erdoğdu E., Uçar H., Güler E., et al.
International Review of Research in Open and Distance Learning
, cilt.16, sa.1, ss.330-363, 2015 (SSCI, Scopus)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2025
20251. Adoption of Large Language Models and Generative AI in Higher Education: Preliminary Findings Based on the ADMIT Project
Uotınen V., Waselıus T., Uçar H., Koçdar S., Mıchael L., Antonacı A.
EADTU 2025, Hagen, Almanya, 8 - 10 Ekim 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
2025
20252. Exploring Institutional Practices and Policies on Generative AI: Anadolu University's Contribution to the ADMIT Project
Koçdar S., Uçar H.
ICETOL 2025, Balıkesir, Türkiye, 26 - 29 Ağustos 2025, ss.211, (Özet Bildiri)
2024
20243. Developing a Generative AI-based Chatbot for Supporting Learners in Open and Distance Learning
Uçar H., Öncü S. E.
AECT2024, Kansas, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 23 Ekim 2024, ss.42-48, (Tam Metin Bildiri)
2024
20244. Distance Learners’ Feedback on Quality Assurance: The Case of Anadolu University Open Education System
Altunoğlu A., Tokgöz N., Uçar H., Boz Yüksekdağ B., Genç Kumtepe E., Toprak E.
International Conference of Educational Technology and Online Learning, Eskişehir, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2024, ss.310, (Özet Bildiri)
2023
20235. Second University Programs for Personal and Professional Development: Reflections from Anadolu University Open Education System
Uçar H.
2023 AECT International Convention, Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 15 - 19 Ekim 2023, (Tam Metin Bildiri)
2023
20236. Leveraging Chatbots As An Agile Student Support System in Open and Distance Education: A Case of Anadolu University Open Education System
Erdoğdu E., Uçar H.
Innovating Higher Education Conference 2023, İstanbul, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2023, ss.27-32, (Tam Metin Bildiri)
2023
20237. Using Chatbots for Student Support in Open and Distance Learning
KAVRUK Y., UÇAR H.
The 36th Asian Association of Open Universities Annual Conference- AAOU 2023, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2023, (Tam Metin Bildiri)
2023
20238. Reflections and Transformations in an Open University
Aydın C. H., Uçar H., Koçdar S., Okur M. R., Taşcı D., Bozkurt A.
2023 AECT International Convention: AECT 100: Reflections and Transformations, Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 15 - 19 Ekim 2023, (Tam Metin Bildiri)
2023
20239. Eğitimde Açıklık: Açık ve Uzaktan Öğrenme Alanına Yansımalar ve Güncel Eğilimler
Uçar H.
International Conference on Educational Technology and Online Learning ıICETOL23, Balıkesir, Türkiye, 20 - 23 Haziran 2023, (Tam Metin Bildiri)
2023
202310. Açık ve Uzaktan Öğrenmede Özel Gereksinimli Öğrenenlere Yönelik Destek Hizmetleri: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Örneği
Koçdar S., Erdoğdu E., Uçar H.
International Conference on Educational Technology and Online Learning-ICETOL 2023, Balıkesir, Türkiye, 20 Haziran 2023, sa.175, ss.204, (Özet Bildiri)
2022
202211. Açık ve Uzaktan Öğrenmede Çevrimiçi Öğrenci Toplulukları
UĞURHAN Y. Z. C., UÇAR H.
5. Uluslararası Açık ve Uzaktan Öğrenme Konferansı, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2022, ss.947-962, (Tam Metin Bildiri)
2022
202212. Exploring Learners’ Self-Regulation Skills and Readiness for Online Learning in Open and Distance Education
UÇAR H., UĞURHAN Y. Z. C.
5. Uluslararası Açık ve Uzaktan Öğrenme Konferansı, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2022, ss.571-588, (Tam Metin Bildiri)
2022
202213. Understanding Learners’ Engagement in Open and Distance Learning
UÇAR H., ATTİLA A. S.
International Conference on Educational Technology and Online Learning, Türkiye, 23 Haziran 2022, (Özet Bildiri)
2021
202114. Açık Eğitsel Kaynak Sunan Platformların Bileşenlerinin İncelenmesi
Üstün A. G., Tanış H., Kaba E., Aksoy D. A., Kayaduman H., Uçar H., et al.
International Congress on Open Learning and Distance Education 2021 (ICOLDE 2021), Erzurum, Türkiye, 10 Ekim 2021, (Tam Metin Bildiri)
2021
202115. Açık eğitsel kaynak (AEK) sunan platform bileşenlerinin incelenmesi
ÜSTÜN A. G., TANIŞ H., KABA E., AKSOY D. A., KAYADUMAN H., UÇAR H., et al.
International Congress on Open Learning and Distance Education 2021 (ICOLDE 2021), Erzurum, Türkiye, 9 - 10 Ekim 2021, (Tam Metin Bildiri)
2021
202116. Online Exams in Online Distance Education: Current Practices, Challenges, and Solutions
OKUR M. R., UÇAR H., ERDOĞDU E.
International Conference on Open and Innovative Education (ICOIE 2021), Kowloon, Hong Kong, 5 - 07 Temmuz 2021, (Özet Bildiri)
2020
202017. Educational Responses of Anadolu University OpenEducation System during the Covid-19 Pandemic
BAŞAR S., AYDIN S., FENG L., UÇAR H.
International Conference on Open and Innovative Education, Hong Kong, 2 - 04 Temmuz 2020, ss.441-447, (Tam Metin Bildiri)
2020
202018. Educational Responses of Anadolu University Open Education System During COVID-2019 Pandemic
BAŞAR S., AYDIN S., FENG L., UÇAR H.
International Conference on Open and Innovative Education-ICOIE2020, Hong Kong, 2 - 04 Temmuz 2020, (Tam Metin Bildiri)
2019
201919. Staying Motivated on Facebook: Supplementary Activities Enhancing Online Learners’ Motivation and Engagement
Uçar H., Göksel N.
International Open and Distance Learning Conference, Eskişehir, Türkiye, 14 - 16 Kasım 2019, (Özet Bildiri)
2019
201920. Teaching under the Virtual Surveillance: Exploring Online Instructors’ Experiences
BERK K., UÇAR H.
VI. International Eurasian Educational Research Congress, 19 - 22 Haziran 2019, ss.2255-22559, (Tam Metin Bildiri)
2019
201921. The paradox of distance education in girls’xx education
ÖZTÜRK H. T., KOSEOGLU S., UÇAR H., BOZKURT A., KARAHAN E.
VIth International EurasianEducational Research Congress, Ankara, Türkiye, 19 - 22 Haziran 2019, ss.2230-2236, (Tam Metin Bildiri)
2018
201822. Uzaktan eğitimde akademik erteleme davranışının üstesinden gelmek için motivasyon, eylem ve başarı modelinin kullanımı
UÇAR H., BOZKURT A.
V. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 16 - 17 Kasım 2018, ss.1210, (Özet Bildiri)
2018
201823. Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış Öğrenme Süreçlerinde Blokzinciri Teknolojisi
BOZKURT A., UÇAR H.
Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi, Ankara, Türkiye, 2 - 03 Kasım 2018, (Tam Metin Bildiri)
2018
201824. Online Instructors’ Perspectives and Practices on Interactivity in Online Courses
UÇAR H.
Vth International Eurasian Educational Research Congress, Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, (Tam Metin Bildiri)
2018
201825. Motivational and Volitional Communication in Online Learning Environments: A Case of an Online Class
Uçar H.
Communication in the Millennium, Eskişehir, Türkiye, 25 - 28 Nisan 2018, (Tam Metin Bildiri)
2017
201726. Using the Game-based Student Response Tool Kahoot! in an Online Class: Perspectives of Online Learners
Uçar H., Kumtepe A. T.
Society for Information Technology Teacher Education International Conference, Georgia, Amerika Birleşik Devletleri, 5 - 09 Mart 2017, ss.303-307, (Tam Metin Bildiri)
2016
201627. Dialogic and Help Seeking Behaviors of Online Learners A case of an Online Course
GENÇ KUMTEPE E., UÇAR H., KUMTEPE A. T.
Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, Savannakhét, Laos, 21 - 25 Mart 2016, ss.245-247, (Tam Metin Bildiri)
2016
201628. ARCS-V Motivational Design Approach Interaction and e3 learning Rethinking Motivation for Distance Education
Uçar H., Kumtepe A. T.
Society for Information Technology Teacher Education International Conference 2016, Savannakhét, Laos, 21 - 25 Mart 2016, ss.413-418, (Tam Metin Bildiri)
2016
201629. Use of ARCS V Motivational Design Model in Online Distance Education
Uçar H., Kumtepe A. T.
Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, Savannakhét, Laos, 21 - 25 Mart 2016, ss.55-60, (Tam Metin Bildiri)
2015
201530. Açık ve Uzaktan Öğretimde Farklılaştırılmış Öğretim Tasarımı
UÇAR H., KUMTEPE A. T.
Akademik Bilişim Konferansı, Eskişehir, Türkiye, 4 - 06 Şubat 2015, (Tam Metin Bildiri)
2015
201531. Moodle Öğrenme Yönetim Sisteminde Bir Dersin Tasarımı ve Öğretimi İngilizce Dersi Örneği
UÇAR H., BERK K., KUMTEPE A. T.
AKADEMİK BİLİŞİM KONFERANSI, Türkiye, 4 - 06 Şubat 2015, (Tam Metin Bildiri)
2014
201432. Beyond the Campus: MOOCs as Continuing Education Tools
UÇAR H.
5th International Future-Learning Conference on Innovations in Learning for the Future 2014: e-Learning, İstanbul, Türkiye, 5 - 07 Mayıs 2014, (Özet Bildiri)
2011
201133. Using transformative potential of blended distance education in vocatioanl schools A promising model for the future
KURUBACAK G., UÇAR H.
II. Uluslararası VI. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 25 - 27 Mayıs 2011, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2023
20231. Sosyal Medya Araçları
Uçar H. (Editör), Uğurhan Y. Z. C. (Editör)
Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2023
2023
20232. Sosyal Medyada Veri Toplama ve Analiz
Uçar H., Uğurhan Y. Z. C.
Sosyal Medya Araçları, Hasan Uçar,Yusuf Zafer Can UĞURHAN, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.145-169, 2023
2023
20233. Sosyal Medyada Veri Toplama ve Analiz
UÇAR H., UĞURHAN Y. Z. C.
SOSYAL MEDYA ARAÇLARI, Uçar, Hasan; Uğurhan, Yusuf Zafer, Editör, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.145-169, 2023
2022
20224. Açık ve Uzaktan Öğrenmede Dijital Hazırbulunuşluk
Uçar H.
Açık ve Uzaktan Öğrenmenin Dijital Dönüşüm Boyutu, Yüzer,T.V ve Kesim M., Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.235-246, 2022
2021
20215. Motivation, Volition, and Engagement in Online Distance Learning
Uçar H. (Editör), Kumtepe A. T. (Editör)
IGI Global, Pennsylvania, 2021
2021
20216. Foundations of Motivational Research and Design in Online Distance Learning
Keller J. M., Uçar H., Kumtepe A. T.
Motivation, Volition, and Engagement in Online Distance Learning, Ucar,Hasan and Kumtepe,Alper Tolga, Editör, IGI Global, New York, ss.68-76, 2021
2021
20217. Foundations of Motivational Research and Design in Online Distance Learning
KELLER J. M., UÇAR H., KUMTEPE A. T.
Motivation, Volition, and Engagement in Online Distance Learning, Uçar Hasan & Kumtepe Alper Tolga, Editör, IGI GLOBAL, ss.68-76, 2021
2020
20208. Blockchain technology as a bridging infrastructure among formal, non-formal and informal learning processes
Bozkurt A., Uçar H.
Blockchain Technology Applications in Education, Sharma,Ramesh Yıldırım,Hakan Kurubacak,Gulsun, Editör, IGI Global, Pennsylvania, ss.1-15, 2020
2019
20199. Online and Distance Education in the Era of Rampant Technological Revolution
Uçar H.
Handbook of Research on Learning in the Age of Transhumanism, Serap Sisman-Ugur Gulsun Kurubacak, Editör, IGI GLOBAL, Pennsylvania, ss.237-251, 2019
2019
201910. Using motivation, volition, and performance model to overcome online procrastination
UÇAR H., BOZKURT A.
Current Academic Studies in Social Studies, T. Erdoğan, S. Özer, Editör, IVPE, Cetinje, ss.105-112, 2019
2018
201811. Culture and Motivation in Globalized Open and Distance Learning Spaces
Keller J. M., Uçar H., Kumtepe A. T.
Supporting Multiculturalism in Open and Distance Learning Spaces, Eif Toprak Evrim Genc kumtepe, Editör, IGI GLOBAL, Pennsylvania, ss.146-165, 2018
2018
201812. Integrating Motivational Strategies Into Massive Open Online Courses (MOOCs): The Application and Administration of the Motivation Design Model.
Uçar H., Kumtepe A. T.
Administrative Leadership in Open and Distance Learning Programs, K. Buyuk,S. Kocdar,A. Bozkurt, Editör, IGI GLOBAL, Pennsylvania, ss.213-235, 2018
2017
201713. Açık ve Uzaktan Öğrenmede Motivasyon Tasarımı
Uçar H.
Açık ve Uzaktan Öğrenmede Bireysel Farklılıklar, T. Volkan YÜZER, Editör, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir, ss.47-72, 2017
2017
201714. Farkındalık Oluşturma Eğitimlerinin Geliştirilmesi
UÇAR H.
Acil Durum ve Afet Farkındalık Eğitimi, İlker USTA, Editör, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir, ss.158-187, 2017
2016
201615. Çocukları Tanıma ve Değerlendimede Görüşme Yöntemi
KUMTEPE A. T., UÇAR H.
Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Doç.Dr. Alper Tolga KUMTEPE, Editör, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir, ss.90-114, 2016
Desteklenen Projeler
2024 - 2026
2024 - 2026ADMIT: generative Ai anD large language Models In higher educaTion
Erasmus Projesi , Erasmus Projesi, Avrupa Düzeyi
Koçdar S. (Yürütücü), Aydın C. H., Uçar H.
2023 - 2024
2023 - 2024Eğitimde Açıklık Üzerine Yapılmış Çalışmaların Sosyal Ağ Analizi ve Metin Madenciliği Yöntemi ile İncelenmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Uçar H. (Yürütücü), Bozkurt A., Koçdar S., Karadeniz A., Erdoğdu E.
2023 - 2023
2023 - 2023Açık ve Uzaktan Öğrenmede Özel Gereksinimli Öğrenenlerin Başarı Durumlarının Öğrenme Analitikleri ile İncelenmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Koçdar S. (Yürütücü), Hamutoğlu N. B., Erdoğdu E., Uçar H.
2021 - 2023
2021 - 2023Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm ve Harmanlanmış Hibrit Öğrenme Tasarımlarının Uzaktan Eğitim Bağlamında İncelenmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Bozkurt A. (Yürütücü), Şenocak D., Uçar H.
2021 - 2023
2021 - 2023Home, but not alone: Empowering preschool teachers and parents for digital education
Erasmus Projesi , Erasmus Projesi, Avrupa Düzeyi
Sani Bozkurt S., Karadeniz A., Erdoğdu E., İbileme A. İ., Uçar H., Çimşir E., et al.
2021 - 2023
2021 - 2023
Sustainability in Education / Eğitimde Sürdürülebilirlik
Erasmus Projesi , Erasmus+ KA2 Yenilik ve İyi Uygulamaların Değişimi için İşbirliği Projesi, Avrupa Düzeyi
Bozkurt A. (Yürütücü), Sani Bozkurt S., Uçar H., Elibol S., Elibol H.
2021 - 2023
2021 - 2023Developing Teacher Competencies in the Field of Digital Teaching Techniques
Erasmus Projesi , Erasmus Projesi, Avrupa Düzeyi
Uçar H., Bozkurt A., Koçdar S., Karadeniz A., Erdoğdu E., Sani Bozkurt S., et al.
2021 - 2021
2021 - 2021Implementation of Blended Learning for University Courses
Diğer Uluslararası Fon Programları
Kumtepe A. T. (Yürütücü), Uçar H., Erdoğdu E., Saykılı A., Öztürk A., Karadeniz A., et al.
2020 - 2020
2020 - 2020Yükseköğretimde Eğitsel İçeriklerin Sunumu İçin Dijital İçerik Ekosistemi Gereksinimlerinin Belirlenmesi
UÇAR H., BOZKURT A. (Yürütücü)
2019 - 2020
2019 - 2020Türk Yükseköğretimi Bağlamında Açık Eğitsel Kaynaklar ve Açık Eğitsel Uygulamaların Değerlendirilmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
UÇAR H., ŞENOCAK D., BOZKURT A. (Yürütücü)
2018 - 2019
2018 - 2019Açık ve Uzaktan Öğrenme Bağlamında Eğitimde Açıklık Kavramına Yönelik Araştırma Eğilimlerinin Belirlenmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
UÇAR H., ERDOĞDU E., BÜYÜK K., ÖZDAMAR N., AYDEMİR M., BOZKURT A. (Yürütücü), et al.
2017 - 2018
2017 - 2018Uzaktan Eğitimde Öğrenenlerin Eylem Yeterliklerine İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
UÇAR H. (Yürütücü)
2015 - 2016
2015 - 2016Uzaktan Eğitimde Motivasyon Stratejilerinin Öğrenenlerin İlgileri Motivasyonları Eylem Yeterlikleri ve Başarıları Üzerine Etkisi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
KUMTEPE A. T.(Yürütücü), UÇAR H.
Bilimsel Dergilerdeki Faaliyetler
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam Ediyor
Journal of Educational Technology and Online Learning
Yardımcı Editör/Bölüm Editörü
2023 - 2025
2023 - 2025
OPEN PRAXIS
Yardımcı Editör/Bölüm Editörü
2022 - 2025
2022 - 2025
ASIAN JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION
Yardımcı Editör/Bölüm Editörü
Bilimsel Yayınlarda Hakemlikler
Ağustos 2025
Ağustos 2025JOURNAL OF FURTHER AND HIGHER EDUCATION
SSCI Kapsamındaki Dergi
Ağustos 2025
Ağustos 2025BEHAVIOUR & INFORMATION TECHNOLOGY
SSCI Kapsamındaki Dergi
Temmuz 2025
Temmuz 2025EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES
SSCI Kapsamındaki Dergi
Temmuz 2025
Temmuz 2025HIGHER EDUCATION RESEARCH AND DEVELOPMENT
SSCI Kapsamındaki Dergi
Haziran 2025
Haziran 2025INTERNATIONAL REVIEW OF RESEARCH IN OPEN AND DISTANCE LEARNING
SSCI Kapsamındaki Dergi
Etkinlik Organizasyonlarındaki Görevler
Ağustos 2025
Ağustos 2025
International Conference on Educational Technology and Online Learning (ICETOL 2025)
Bilimsel Kongre / Sempozyum Organizasyonu
Uçar H.
Balıkesir, Türkiye
Eylül 2023
Eylül 2023
The 36th Asian Association of Open Universities Annual Conference- AAOU 2023
Bilimsel Kongre / Sempozyum Organizasyonu
Uçar H.
İstanbul, Türkiye
Ödüller
Atıflar
Toplam Atıf Sayısı (WOS): 192
h-indeksi (WOS): 5
Jüri Üyelikleri
Haziran-2025
Haziran 2025Tez Savunma (Doktora)
Doktora Tez Savunması - Anadolu Üniversitesi
Nisan-2025
Nisan 2025